3. joulukuuta 2020

Qtherm Arctic Auto, kiertovesipumpullisen letkulämmittimen asennus, Valmet 502

Valmet 502:ssa oli letkulämmittimenä hurjan tehokas 2.5kW Defa, jonka halusin vaihtaa kiertovesipumpulliseen. 
Vanhan IEC-pistukan, joka oli jo hieman kärsinyt, vaihdoin uudenmalliseen, Defa -minipistokeversioon. Pellin alla on haaroitin sisätilan pistokkeelle
Sisätilan pistorasialle löytyi sopiva paikka kojetaulun alta

Tori.fi:stä bongasin kesällä kahdella kympillä Defa Termini 1000W sisätilanlämmittimen


Lämmitin on pieni ja kompakti ja mikä oli yksi ratkaiseva tekijä: pistukkaan käy Defa -liitäntäjohto! Qthermin johto toisaalta ei käy Defaan, mutta se ei haittaa. Pakkauksessa mukana tulleet johdot jäävät siis käyttämättä.

En halua tinkiä hyväksytyistä asennusosista, sillä lämmittimien ja niiden osien asennukseen ajoneuvoihin on asetettu melko tiukat säännöt ja esim. pelkällä kiinteällä liitäntäjohdolla varustettuja lämmittimiä ei enää 2019 jälkeen ole saanut asentaa, pitää olla panssarikaapelia.
 
Letkuklemmareita lukuunottamatta laite vaikuttaa melko hyvin tehdyltä ja mukana tulleet asennusosat -tai se yksi kiinnitysrauta, on tukevaa tekoa.




Taittelen mukana tulleeseen kiinnitysrautaan 90 asteen mutkan
Madallan Defa -lämmittimeltä jäänyttä telinettä ja kiinnitän uuden lämmittimen raudan toiselle puolen. Sisääntuleva letku on lohkosta eli vesihanalta ja ulosmenevä termostaattikoteloon. Kytken pistokkeen. On testauksen aika.

Toiminnallisuusvideo:




8. marraskuuta 2020

Pesu- ja valokuvauspäivä

Syksyn aurinko näyttäytyi ja lämpömittarikin näytti kahdeksaa, joten oli aika pestä traktori.
Sen verran kostea ilma, että lasit jäivät huuruun. Pitänee lopultakin hankkia se ikkunanpesuri, olisi sille mökissäkin käyttöä.

 

6. marraskuuta 2020

Pikkukakkosen sulakerasian uusinta

Sulakerasia on tullut tiensä päähän.
Sulakkeita on vaikea saada pysymään pitimissään ja katkoksia sekä ylimenovastusta syntyy usein, mikä on jo näkynyt johtojen kuumenemisena ja koppuroitumisena. Lisäksi useat abiko -liittimet ovat löystyneet ja rasian kansi oli kadonnut.

Bongasin Ebaysta 12 -paikkaisen GM-sulakerasian
https://www.ebay.de/itm/293182214631
joka mitoiltaan sopi mainiosti entisen paikalle. Tuote oli edullinen, saapui Hong Kongista nopeasti ja vaikuttaa laadukkaalta.. 

Vanhasta kannattaa ottaa kuva, niin osaa sitten laittaa piuhat takaisin oikeille paikoilleen.

Kuten aina sähköasennuksissa, akunkenkä on syytä irrottaa asennuksen ajaksi.

Uuden rasian päissä olevat kiinnityskorvakkeet sahasin pois, koska rasia oli kuitenkin sen verran leveä, että niistä ei ollut hyötyä. Uudessa rasiassa on valmiina kuvassa näkyvät kaksi 5 mm läpireikää (kolmannen ja neljännen paikan välissä), joten kojelaudan tukirautaan tarvitsi vain tehdä kierteet uuden rasian 40mm pitkille M5 ruuveille.
Poratessa aloitusreikää kannattaa olla varovainen, sillä takana on releitä, jotka voivat vahingoittua.

Uudelle rasialle valmistin kuvan mukaiset hyppyjohdot (3kpl) alkuperäisen rasian alarivin mukaiselle virranjaolle.

Kun laitoin vanhoja liittimiä paikoilleen, niitä piti hieman puristella tukevan liitoksen takaamiseksi ja pari hajosikin, joten niihin piti puristaa uudet liitokset. Käytin eristeettömiä abikoja ja laitoin päälle kutistesukkaa.

Pitää vielä tarkistaa manuaalista oikeat arvot sulakkeille, vanhassa rasiassa oli kylvetty sulakepaikkoihin hieman sitä sun tätä.








Lumiketjupäivitystä

Hain kaupasta nipun uusia sakkeleita ja kokeilin foorumilla esitettyä kikkaa, eli pyörä ilmaan ja sitä kautta löysät pois. Edelleen, ovat aika raskaat ketjut, joten päitten saaminen yhteen ja sakkelin asettaminen vaatisi kolmannnenkin käden. Näistä ketjuista puuttuu sivukiristys, vivulla saisi hieman helpotusta. 
565:n SCS lumiketjuissa oli tosi kätevä, poikkihalkaistu lenkki, päät sai pujotettua kätevästi yhteen.





 

25. lokakuuta 2020

Ajavat koirat -päivitys

7.6.2016 tuolloin puolivuotias Sammy suoritti hetkellisen FCI-roturyhmän vaihdon lammaskoirista ajaviin koiriin.


25.10.2020 ajaa edelleen, malli on vain vaihtunut