24. joulukuuta 2021

Valmet 305 ja led -ajovalopäivitystä, ilmansuodattimen vaihtoa ja maskin korjausta


Yhtään tietämättä milloin viimeksi on vaihdettu ilmansuodatin, hankin uudet patruunat Traktorimies -kaupasta. Ohjekirjan mukaan patruunoita voi puhdistaa paineilmalla viisi kertaa, minkä jälkeen ne on vaihdettava.

Ensimmäistä kertaa maskia irrotettaessa joutuu hieman miettimään, että miten tämä on kiinni, koska ohjekirjakaan ei kerro: maskissa ylhäällä keskellä on kumitalla, maskissa urospuolinen, korissa naaras. Samanlainen kuin kuten sivupelleissäkin. Kiskaisemalla ylhäältä maski kallistuu eteen ja sen voi nostaa pois puskurissa olevista saranatapeista.

Kuvan tynnyrin sisään tulee kaksi suodatinta sisäkkäin. Uuden ulomman suodattimen mukana tulee myös uusi päätypelti. Vanha on hieman tiukassa, mutta voimalla lähtee.
Pintaruostetta suitsin kotelonsuoja-aineella.  
Alempana on muovinen syklonin kuppi, joka tyhjennetään. Kuppi on halki, joten sitä pitää hieman hitsata juottimella. 


Ilmansuodattimen sisäpatruuna

Ulompi ilmansuodatin, uusi oikealla, mukana uusi päätypelti

Suodattimen vieressä roikkuu äänimerkki yhden johdon varassa. Hitsaan katkenneelle telineelle jatkoa ja lisään uuden liittimen katkenneen tilalle



Maskista irrotan molemmat ajovalot. Toisesta umpiosta puuttuvat säätöruuvien jouset, joten valaisimen paikallaan pysymiseksi säädöt on ns. vedetty tappiin ja valo osoittaa taivaaseen. Hehkulankapolttimon valoteho on säälittävä
Maskissa on lohkeama. Kokeilen muovihitsausta, mutta muvi on jotain outoa seosta, enkä saa saumaa pitämään, vaikka yritän molemmin puolin
Näkymä lohkeamasta ennen muovihitsausyritystä, puristan ruuvipuristimella lohkeaman umpeen
Epäonnistuneen hitsausyrityksen jälkeen otan käyttöön polyesterihartsin ja lasikuitumaton, jolla lohkeaman saa sidottua kasaan. Muutamassa tunnissa sauma on kuiva 
Hitsauksesta jäi jälkeen hieman kraateria, peitän onkalot polyesterikirtillä ja suihkutan päälle mattamustan sprayn. Kuivuttuaan näyttää hyvälle.
Uusi kilpi tilattu Joensuun K1 -katsastuksen kautta. En toivota joulun kunniaksi "pääskööt vangit vankiloistaan" vaan työllistän kilpipajaa.
Kilven teline on ruostunut, sivelen sille hieman fosforihappoa.
Tyyppikilpi löytyi maskin takaa
Kilpiteline ruosteet poistettuna ja maalattuna
Agcon valtakunnallisena tarjouksena on led-ajovalot, joita koko 4x6" käy tähän malliin. Hinta on houkuttelevan edullinen
Tuotteen mukana tulee säätöruuvien muoviklipsit, joita ei ole kaikissa lyhdyissä. Mukaan tulee myös ruuvit ja jouset ruuvien alle, joita ilman valaisinta ei voi säätää
Toinen paikoillaan
Säätöä vailla
Umpiossa on lähi- ja kaukovalon lisäksi päivänajovalo/huomiovalo. Vedän johdon valmiiksi ohjaamoon, mutta en ole vielä päättänyt, miten sen kytken. Ilmeisesti pysäköintivalojen kanssa yhteen.
Alkuperäinen valopistoke, johdot ovat ilahduttavan tukevat verrattuna esim. joihinkin autoihin

Hyvin istuvat maskiin

Päivänajovalon testausta
Lähivalo

Suuntausta. Lähivalon yläreuna on linssin ansiosta yllättävän terävä
Lähivalo
Kaukovalossa riittää tehoa

8. joulukuuta 2021

Qtherm Arctic Auto moottorinlämmitin/letkulämmitin kiertovesipumpulla Valmet 305 traktoriin 5.12.2021

Valmet 305:ssä oli vanhan mallinen 500W Calix lohkolämmitin, joka vaikutti hyvin tehottomalta. Kiertovesipumpullinen lämmitin oli jo pikkukakkosessa ja se toimi oikein hyvin.

1000W versio Arctic Auto -lämmittimestä oli Maceakaupassa alle 90€ hintainen marraskuussa, joten hankin sellaisen.
Nyt pakkasten aikaan hinnat ovat nousseet ja saatavuus heikentynyt.

Lämmitin on Defa -yhteensopiva ja vaikka laitteen mukana tulee elementtikaapeli ja liitäntäjohto, sarjasta puuttuu sisätilan johtosarja, joten metsästän itselleni Torista 20€ arvoisen, kokonaisen setin.
Elementtikaapelin läpästä on jousi poikki, uuden saa varaosana esim. Motonetista ja kaapelin kuori on murtunut, mutta sen saa korjattua uudenveroiseksi liimaantuvalla kutistesukalla.

Defan johdot käydät tähän lämmittimeen, mutta toisinpäin ei onnistu.

Lämmittimelle olisi tilaa akun edessä suojapellissä, mutta lämmitin tulee hieman liian korkealle ja vesikierto ei toimi, joten sijoitan lämmittimen lähelle kehtoa.






Mukana tulevat kaapelit

Mukana tuleva asennusrauta, jota ehdin jo sovitella

Läpän korjaussarjassa on mukana uusi läppä, jousi ja akseli

Muokkaan uuden kiinnitysraudan 3x30 latasta


Sopiva paikka löytyy ruiskutuspumpun takaa, sivuun kiinnitettävä sisäänmenoletku tulee sylinterikannesta s:n muotoisella 16mm letkulla, joka taipuu nätisti alaspäin

Ulostulo menee lämmityslaitteen kennolle

Haaroitin virtakaapelille akun edessä

Pistorasia rintapellissä, sisään meno kaasupolkimen akselin vieressä

Vanha Modernum on ruma, mutta toimiva

Kuvassa näkyy kutistesukalla korjattu panssari. Pistukan alapuolelle poraan 3mm vesireiän



27. marraskuuta 2021

Valmet 305 suolihuuhtelua ja öljynvaihtoa 24.11.2021

Kun Valmet tuli taloon marraskuun alussa, oli ensimmäinen homma alkaa vaihdella nesteitä ja suodattimia. 

Pakkaset olivat tulossa ja tankissa saattoi olla vettä, joka aiheuttaisi ongelmia. Tyhjensin tankista noin 20 litraa löpöä astiaan, tyhjennysproppu löytyi kätevästi taka-akselin edestä. Ajoin nokkaa hieman ylös, niin tankki tyhjeni paremmin.
Kanisterissa olevan aineen voi pakkasella kaataa suodatettuna takaisin tankkiin, koska polttoaineessa oleva vesi on jäätynyt kanisterin pohjalle.

Tankkasin tilalle dieseliä, koska verottomaan hintaero ei ole iso eikä tule ongelmia, jos ajelee yleisellä tiellä. 

Moottoriöljyn vaihdon tein kaksivaiheisesti: tyhjensin ensin vanhat öljyt pois ja täytin 7 litraa mineraaliöljyä uuden suodattimen kanssa. 

Parin viikon ajelun jälkeen tein suolihuuhtelun: täytin öljytilaan litran verran dieseliä ja käytin noin 1500rpm puolentoista tunnin ajan, jotta likajäämät ja sakat huuhtoutuvat pois.
Pakuun olen useasti tehnyt saman, hieman pienemmällä öljymäärällä 8dl dieseliä öljyn sekaan. 
.
Sitten vaihdoin taas uudet öljyt, tällä kertaa laitoin hieman laadukkaampaa, synteettinen Neste LXE 10W-40 uuden suodattimen kanssa.

Nyt ei taas tarvitse hetkeen huolehtia moottoriöljyistä.








20. marraskuuta 2021

Valmet 305 polttoainesuodattimen vaihtoa 20.11.2021

Marraskuussa taloon tulleen Valmet polttoainesuodatin(kin) näyttää siltä, että ei ole aikoihin vaihdettu.
Vedenerotin näyttää rapistuneine maalipintoineen ikävältä.

Tähän malliin suodattimen vaihto on erittäin helppoa, toisin kuin esim. 565 esi- ja karkeasuodattimineen. 

Kun olen saanut suodattimen vaihdettua, täytän systeemin käsipumpulla. Ilman poistumista varten löysään suodattimen päällä olevaa banjopulttia.

Kaikki ok ja traktori käyntiin. Kummallista: kymmenisen muuttia käytyään alkaa hyytyminen. Käsipumpulla saan hieman eloa ja taas mennään kymmenen minuuttia ja sitten taas meinaa sammua. 
Kiivas keskustelupalstojen selaaminen alkaa: mikä meni vikaan?

Jossakin keskustelussa mainitaan, että pa-puolella aina, kun avataan liitos, jossa on kuparitiiviste, tiiviste pitää uusia. Uusinko banjon tiivisteet? En uusinut.

Vaihdettuani prikat täytän tällä kertaa kannulla suodattimen täyteen, jotta ei tarvitse pumpata. Valmetti lähtee käyntiin heti ja hyytyminen on tipotiessään.

Toinen vaihtoehto olisi ollut sakkakupin tiivisteet, joita minulla ei edes olisi ollut ja niiden metsästäminen olisi tuottanut ongelmia.

Melko antiikkisten näköistä filtteriä
Vedenerottimen/sakkakupin pohjalla on -mitäpä muutakaan kuin sakkaa 
Hinkkaan vedenerottimen/sakkakupin metallikuoren puhtaaksi maalista ja kierrän uuden suodattimen paikoilleen.
Nämä kuparitiivisteet pitää siis vaihtaa aina.

6. marraskuuta 2021

Valmet 502E -79 myytävänä -Myyty

Myytänä pitettillä pidetty ja huollettu pikkukakkonen.
Ihan viimeisiä 502:a mm. kupukatto ja kaarevat lokasuojat, kaasuvipu oikealla, yksivipuinen nostolaite ja yksiosainen, peltinen kojetaulun alaosa. 

E-mallissa lisäksi isompi hydrauliikan kaksoispumppu ja vahvempi etuakselisto esim. etukuormaajakäyttöön.

Olen omistanut tämän puolentoista vuoden ajan ja laitteeseen on tuona aikana tehty paljon peruskunnostusta, blogissa lisää https://terapiatraktori.dognet.fi

Kaikki tässä laitteessa toimii ja vaikka tunteja on takana, on laitetta pidetty koko ajan hyvin ja huollot on tehty ajallaan. 

Jäähdytinnestettä lukuun ottamatta kaikki nesteet ja suodattimet on vaihdettu, traktori on hyvin valmis esim. talven lumityökoitoksiin, video: https://youtu.be/ApiNXqBqyWo?t=110

Voimaa tässä riittää lingon vetoon oikein mainiosti ja järeitten ovakon ketjujen avulla pääset melkein mihin tahansa -ilman ketjujahan tällä on talvella toivotonta liikkua.

Hytissä voi patsastella vaikka paitasillaan, ei palella ahteria, lämpöä riittää ja kun laittaa etukäteen roikan päähän, saa ikkunatkin sulaksi sisätilanlämmittimellä. 

- hyvät renkaat edessä ja takana, alla Ovakon ketjut, joilla pääsee vaikka puuhun!
- ulkopuolisessa hydrauliikassa kolme ulostuloa, paluu ja lisäksi sähköinen tuplaaja
- letkulämmitin kiertovesipumpulla. Defa- sisätilanlämmitin
- moottori-, vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyt suodattimineen vaihdettu muutama tunti sitten, samoin vaihdettu PA-suodatin.
- moottoriöljyn suodatin vaihdettu patruunamalliseksi.
- laturi uusittu viitisen ajotuntia sitten, hyvä akku ja startti. Sulakerasia vaihdettu lattasulakkeille
- takalasi muokattu yksiosaiseksi, kaasujousilla. Materiaali naarmuutumatonta, kovapintaista ja huurtumatonta polykarbonaattia.
- ohjaamon ruosteet korjattu, ohjaamo äänieristetty ja verhoiltu 2020
- ohjauspyörä vaihdettu pienempikehäiseen, helpompi liikkua ohjaamossa
- alkuperäinen Grammer -istuin peruskorjattu ja verhoiltu alcantaralla, eristeenä 38mm Armaflex
- Pioneer Bluetooth -soitin
- päävalot halogeenia, työvalot lediä.
- nostolaitteessa uudet säätökammet molemmin puolin