Tästä lähdetään

Terapiatraktorin blogi lähtee käyntiin yhtä hitaasti kuin Valmet ilman lämmitystä näillä pakkasilla.
Lisätään hieman kuvia laitteesta, kaikkein mielenkiintoisimpia yleensä projekteissa ovat ne ihka ensimmäiset otokset, joista näkee, kuinka lohduttoman urakan tekijä on harmikseen ottanut .
Kuten kuvasta näkyy, Valmet on hyvin ryhdissään ja suurin piirtein kaikki osat ovat tallella.
Lähes kaikki toimii jollakin tavalla, lukuun ottamatta tasauspyörästön lukkoa ja pysäköintijarrua.
Kojetaulu on ihmeellinen sekasikiö, näyttäisi olevan ainakin osaksi lainatun 500 -mallista, koska punaisen maalin alta näkyy kellanharmaata sävyä.
Tunti- ja kierroslukumittari ovat ilmeisen hiljattain käyneet mittarikorjaamolla, koska käyttötuntilukema 299 ei aivan vastaa todellista. Kierroslukumittari toimii, mikä on oikein hyvä asia ajatelleen mm. mahdollista tulevaa lumilinkokäyttöä.
Valokatkaisija on hyvin aftermarket -mallia, näissähän katkaisija on käsittääkseni mallia tutti, joka on hieman harvinainen tuote.
Sivurajoittimet ovat hieman kotikutoisen näköiset. Oikea näyttäisi olevan mallia IKH.
Vasen on ilmeisen alkuperäinen ja hieman tiukemman oloinen kuin oikea, jonka kiinnitys työntövarteen on hyvin löysä. Se ei ole hyvä asia.
Seisontajarrun vipu on jostain syystä katkennut. Pitänee etsiä uusi tai korjata vanha.
Voiman ulosoton osastolla kaikki kunnossa.
Vetokoukun nostimet ovat hieman käyttöä nähneen oloiset.
Calix -merkkinen letkulämmitin on kiinnitetty selkeästi näkyvälle paikalle.
Näkyvästi on sijoitettu myös näissä vehkeissä melko pakollinen päävirtakatkaisija. Tämän voisi tulevaisuudessa sijoittaa hieman siistimmin.
Ei ole tätä konetta pesty ihan lähiaikoina. Likaa tuonne kertyy herkästi, sillä näillä vehkeillä on taipumus vuotaa aina jostakin. Kunhan tulee plussakeli, niin painepesuri saa hommia.
Nostolaite kaipaa huoltoa: nosto nykii ja hidastelee, joten huollon voisi aloittaa vaikka öljynvaihdolla, joka traktorin yleisestä ilmeestä päätellen on jäänyt muutaman kerran tekemättä.
Kuvassa laskunopeuden väätövipu istuimen alla. Samalla vivulla ohjataan ainoaa hydrauliikan ulosottoa, eli jaetaan voimaa nostolaitteen ja ulkoisen hydrauliikan kesken nostolaitteen vipua käyttämällä.
Nostovarret mallia IKH. Ei näissä mitään, kunhan vaihtaa tiukat tapit yläpäähän kaikenlaista ylenmääräistä väljyyttä torjumaan.
Kallistuksen säätö on saman IKH -liikkeen tuotteita.
Nostolaitteen käyttövipu
Parasta tässä traktorissa on rengastus ja hyvä niin, sillä varsinkin kuluneitten takarenkaitten uusiminen on kallis juttu.
Osa valmetin vaatimatonta sähkövarustusta
Alkuperäinen tasavirtalaturi on korvattu hieman lookiin huonommin sopivalla tarvikemallin vaihtovirtalaturilla, joka tosin tarkoituksessaan toimii huomattavasti paremmin kuin tasavirtamalli mekaanisine säätäjineen.

Tasauspyörästön lukko ei aivan pidä, sen sielunelämään pitää perehtyä jonakin kauniina päivänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti