Polttoainesuodattimen vaihto

Päätin vaihtaa vanhaan valmettiin polttoainesuodattimet, mutta en tiennyt, että siitä koitui noin kuuden tunnin remontti.

Oli kuitenkin aika vaihtaa, kuten siirtopumpun sisälmykset kertovat:

Hienosuodatinkin hieman tihkui nestettä, joten tiivisteen vaihto patruunaan olisi aiheellista.
Kävin IKH:lta hakemassa suodattimet, siinä vaiheessa vielä tietämättä, että hieno- ja karkeasuodatin eivät ole samaa tavaraa.
Suodattimien mukana tuli tiiviste patruunalle, mutta se oli uraansa aivan liian iso.

Yritin pitkään saada tiivistettä mahtumaan paikoilleen, mutta ylösalaisin oleva ura ei ottanut tiivistettä vastaan vaan jäi vuotamaan.
Tästä syystä ei laite enää lähtenyt käyntiin vaan homma jäi seuraavaan aamuun.


Aamuyöllä heräsin valveille ja jäin miettimään, että miten tuo suodattimen sisuskalusto oikein voi ylipäätään toimia: Kuupan alla on paksu kumitiiviste, jonka läpi menee pultti sisäpuolella on jousi ja laatta, joka painaa patruunan suodattimen kaulaa vasten. Hienosuodattimessa ei ollut edes alkuperäistä prikkaa paikoillaan.

Käytännössä siis traktorissa ei ole ollut lainkaan polttoaineen suodatusta, koska tankista tullut aine on päässyt virtaamaan melko vapaasti molempien filttereitten ohi! Ihme, että on päästy näinkin pitkälle ajamalla. Toki, sedimentoituuhan kuuppien pohjalle jonkin verran epäpuhtauksia.

Vaan eihän tuossa ole juuri mitään suodatusta sisäänmenevän ja ulostulevan aineen välillä, koska aine falskaa tuon prikan ja pultin välistä.

Ei ollut käytössä tuon mallin varaosakuvaa, joten vasta Valtran liikkeessä selvisi, millainen tuo on alun perin ollut. Onneksi otin hilut mukaan. 
Siellä on akselilla huopatiiviste, joka lukitaan ilmeisesti tähtimäisellä lukituslevyllä prikkaa vasten.

Samalla otin mukaan oikeat suodattimet. Osanumeroon 43 päättyvä tuote on karkeasuodatin ja 44 hieno. O- renkaat KH4790 myydään erikseen.

Mielessäni haistatin huilut IKH:lle, joka myi tietämättömalle asiakkaalle hieman epäsopivaa tavaraa. IKH:n luettelossa tuote on hienosuodattimen nimellä

Hyvin nopeasti selvisi, että 9x14 läpivientikumi ja tuollainen iso korilaatta toimivat tuossa tarkoituksessa. Kumi pysyy paikoillaan itsestään, joten periaatteessa se toimii.
Valitettavasti öljynkestävää läpivientikumia ei löytynyt, joten se pitää vielä kaivella jostakin, tärkeintä oli saada kone tulille.

kuvassa pumpun telineen
kiinnityspultit ja paluulinjan yläpää
Päätin myös puhdistaa järjestelmän paineilmalla, koska oli ilmeistä, että tuota liejua ja roskaa oli enemmänkin liikkeellä. Aloitin irrottelemalla putket pumpulta päin tankille päin edeten, paineilmalla puhallellen.
Uusien suodattimen tiivisteiden asennuksessa kannattaa suosiolla irrottaa koko suodatinpaketti jalustoineen.

Putket irti kyljestä, paluuletkun liitin irti hienosuodattimesta ja kaksi pulttia moottorin takaa 15 mm avaimella irti, niin paketti on käsissä helpommin asennettavaksi.

Jossain joku varoitti, että suodattimiin ei saa kaataa polttoainetta, koska polttoaineessa voi valmiiksi olla epäpuhtauksia -asiallinen huomio.

Täyttö pitää suorittaa siirtopumpun käsivivulla, mutta se käy nopeammin, kun löysyttää pumpun kyljestä ja suodattimen päältä ilmausruuvit ja ajaa varovasti paineilmaa hienosuodattomelta tankille lähtevään paluulinjaan.

On aivan varmaa, että tankissa on vielä runsaasti sakaa ja epäpuhtauksia, joten sen puhdistus on seuraava operaatio.

Tankissa on pohjaproppu, mutta sitä ei ilmeisesti saa irti, joten pitää keksiä hyvä keinot saada tankki siistiksi, luulen, että sisällä on pinttynytää likaa joka olisi saatava kokonaan pois.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti