23. syyskuuta 2019

Vesihana jumissa

Lohkon kyljessä oleva messinkinen vesihana on ollut siitä saakka jumissa, kun traktori on talossa ollut. Olen varovasti koettanut antaa sille toholla lämpöä, mutta vääntää en ole oikein uskaltanut, kun ei tiedä, mitä pahimmillaan voi hajota.

Sitten muistin, että minulla on Volkkarin iskarin yläpään avaushylsysetti, Biltema 20-345.
Jatkovarrella sai kätevästi voimaa vääntöön ja niin se vain napsahti auki ja nyt toimii ihan sormitiukkuudellakin. 



10. heinäkuuta 2019

Metsätien raivausta Valmetilla

Heinittyneen metsäpolun avausta Valmet 565:llä

5. helmikuuta 2019

Päävirtakatkaisija / päävirtakytkin asennusta

Vaömetissa on ollut päävirtakatkaisija asennettuna siitä asti, kun sen hankin. Katkaisijat ovat kulutustavaraa, koska niitten läpi kulkee suuria virtoja ja myös katkaisijan sisään hiipivä kosteus tekee tepposia mm. talvella jäätymisen myötä

https://dognet.fi/mobil/565/large/0011.jpg

Monta vuotta sitten siirsin katkaisijan lähemmäs akun napoja kojetauluun, ratin alle, jossa se on paremmin ulottuvilla.
Säänkestävän katkaisijan löytäminen ei ole ollut helppoa, kunnes Ebay-kaupasta löytyi malli, jossa on 1000A/24V virrankesto ja käyttövipu, joka suojaa kytkimen akselia niin, että kosteus ei niin herkästi pääse katkaisijan sisään.

Valmetissani on käytössä kaksi rinnankytkettyä 12V/60Ah akkua, joitten miinusnavat kytketään katkaisijaan. Tässä mallissa on todella järeät navat, joihin maakaapelin rengasliitin ei mahdu, joten liitin on halkaistava ja aluslevyjen kanssa puristettava katkaisijan napohin.
Pikaisella nettihaulla en edes löytänyt maakaapelia, jossa olisi avoimempi liitin.

 


Lumen linkousta

24. tammikuuta 2019

Lumen linkousta

Valmet on huolehtinut monena talvena 5000 neliön tontin lumien puhdistamisesta. Voimaa riittää kaksimetrisen lingon pyörittämiseen ja vaikka hyttiä ei olekaan, kylmä ei yllätä, kun pukeutuu oikein.
  

14. heinäkuuta 2013

Varovaista sähköjen ihmettelyä

Valmetin sähköjen uusimisen aloitin etupäästä hankkimalla IKH:lta uudet etulyhdyt. Siitä hiljalleen johtoja uusimaan, kunnes huomioni kiinnittyi -itse asiassa jo pidemmän aikaa- akun ja laturin väliseen pluskaapeliin, joka oli suojattu paksulla mustalla vesijohtoputkella.

Kun sitten riisuin johdon kuorestaan, odotti minua yllätys. Syytä hieman laiskaan startin pyörimiseen ei tarvinnut kauaa ihmetellä. Tuossa hässäkän keskellä on rautanaula taivutettuna pitämässä johdon päät yhdessä! Ylimenovastus satojen ampeerien kuormituksella lienee melkoinen.

Ensiapuna katkaisin hieman kaapelia ja yritin juottaa liitoksen, mutta sehän ei onnistunut, koska letku on imeksinyt itseensä vuosien varrella rasvaa niin, että juottaminen osoittautui mahdottomaksi. Teräsputkesta puristusliitos toimii aikansa.

Kunnon korjaus jää tuonnemmaksi, sillä tarkoitus on talvisia käynnistyksiä helpottamaan asentaa toine 12V 60Ah akku entisen rinnalle, mikä vaatii omat johdotuksensa. Näillä mennään.

13. heinäkuuta 2013

Polttoainesuodattimen remppa

Pitkästä aikaa päivitystä, tällä kertaa polttoainesuodattimen vaihdosta. Löytyy omalta välilehdeltään.