9. toukokuuta 2020

Valmet 502 nostokammen (säätökampi) korjaus

Molemmin puolin on nostokampi. Oikealla valetusta haarukasta korkannut kierretanko on korjattu hisaamalla uusi mutteri valuosan päähän. Ihan toimiva ratkaisu.
Vasemmalla sen sijaan kierretanko on hitsattu kiinni haarukkaan, jolloin kampikin on jumissa. 

Tämä pitää korjata, koska nostovarsissa ei riitä säätövaraa laskea alas asti ja toisaalta ne nousevat tarpeettoman ylös.
Uuden säätökammen saisi kaupasta, mutta ratkaisu on liian helppo -ja kallis.



Rälläköin hitsisauman auki kierretankoon saakka.
Kierretankoon tulee viiltoa, mutta ne saa hitsattua umpeen

Oikea säätökampi maalattuna ja asennettuna

Lyhensin haarukkaa yläpäästä muutaman sentin ja hitsasin varalta kaksi UNC -mutteria haarukan päähän. Haarukassa ei ollut sisällä kierrettä juurikaan asennusta haittaamassa. Kuvassa maalattuna ja asennettuna, myös alempana mainittu rajoittimen tappi.
Maali on sävyltään "Valmet vanha ruskea", sen sekoitti Autoväri Hirvonen. Yllättävän lähelle sattui, vaikka entisestä sävystä ei ollut mitään tietoa
 
Nämä kannattaa korjata hiusneulasokalla
Sivurajoittimen nostovarren puoleisen pään mutteri on hirsarttu kiinni nostovarteen, Rälläköin sen irti ja katkaisen keskeltä poikki. Hitsaan päähän M20 pultin ja katkaisen kannan pois. Kiinnitys on alkujaan kruunumutterilla, 70-luvulla ei juuri nylonlukitteisia tunnettu. Nyt tunnetaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti