Valmetin sivurajoittimissa on paljon korjattavaa: molemmista puolilta puuttuu toinen taka-akselin kiinnityspanta ja toisen puolen ainoa on valmiiksi löysä.
Oikean puolen vetovarteen tuleva nivel on löysästi kiinni, tämän korjasin jo marraskuussa, kun piti noutaa linko 15 kilometrin päästä. Pultti piti avata rälläkällä, koska löysyys oli tuhonnut kierteen.
Väljyys joka nivelessä kertautuu työkoneen heittelehtimisenä, joka rasittaa niin traktoria, työkonetta kuin kuljettajaakin.
Marraskuussa parantelin jo hieman oikeaa puolta muutenkin, mutta sitten totesin, että väljyyden korjaaminen monesta kohtaa ei kannata, joten hankin IKH:lta uuden parin rajoittimia. Soveltuvuusluettelo ei tunne 305:ttä, mutta mitat täsmäävät.
Saatuani molemmat puolet asennettua saatoin todeta, että on mukava, kun työkone ei enää niin pahasti heittelehdi traktorin perässä.
Oikean puolen rajoittimen tapissa on -tässä traktorissa- jo tutuksi tullut rautanaula sokkana. |
Tapissa on selvää kulumaa, valmistan uuden 20mm umpiteräksestä, koska en ollut varannut kaupasta osaa |
Valmistapantaa mallina käyttäen valmistin toisen samanlaisen |
Tämä puoli kunnossa |
Vasen rungon puoleinen kiinnitystappi on myös huonossa kunnossa |
Vasen kiinnityspanta on hieman epäkesko, vaatii oikomishoitoa |
Vasemmalle puolelle molemmat pannat, maalia päälle |
Akseliin tulevan kiinnityskappaleen reikä on kulunut |
Milwaukeen akkukäyttöisellä vingulla reikä on helppo hoonata isommaksi 25mm holkkia varten, alun perin reikä on 20mm |
Uusi reikä |
Soviteholkki 25/2mm putkesta |
Holkki sovitetaan paikoilleen |
Uusi etupään kiinnitystappi. En luota rengassokkaan, joten teen 4mm reiän saksisokalle. |
Uusi paikoillaan |
Neliötangon etupäässä on kuulanivel ja vetovarren päässä oleva haarukka on kiinni kierteellä. kun kierteen jättää sopivasti löysälle, etä rajoitin ala kanittaa vetovarren liikkeestä |
Tämä kuulapää on jo aiemmin vaihdettu, ei ole auttanut rasvaaminenkaan väljyyteen -tai ehkä sen puute on syy |
Vanhat rajoittimet |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti