Valmetin sähköjen uusimisen aloitin etupäästä hankkimalla IKH:lta uudet etulyhdyt. Siitä hiljalleen johtoja uusimaan, kunnes huomioni kiinnittyi -itse asiassa jo pidemmän aikaa- akun ja laturin väliseen pluskaapeliin, joka oli suojattu paksulla mustalla vesijohtoputkella.
Kun sitten riisuin johdon kuorestaan, odotti minua yllätys. Syytä hieman laiskaan startin pyörimiseen ei tarvinnut kauaa ihmetellä. Tuossa hässäkän keskellä on rautanaula taivutettuna pitämässä johdon päät yhdessä! Ylimenovastus satojen ampeerien kuormituksella lienee melkoinen.
Ensiapuna katkaisin hieman kaapelia ja yritin juottaa liitoksen, mutta sehän ei onnistunut, koska letku on imeksinyt itseensä vuosien varrella rasvaa niin, että juottaminen osoittautui mahdottomaksi. Teräsputkesta puristusliitos toimii aikansa.
Kunnon korjaus jää tuonnemmaksi, sillä tarkoitus on talvisia käynnistyksiä helpottamaan asentaa toine 12V 60Ah akku entisen rinnalle, mikä vaatii omat johdotuksensa. Näillä mennään.
14. heinäkuuta 2013
13. heinäkuuta 2013
Polttoainesuodattimen remppa
Pitkästä aikaa päivitystä, tällä kertaa polttoainesuodattimen vaihdosta. Löytyy omalta välilehdeltään.
27. kesäkuuta 2013
3. huhtikuuta 2013
13. maaliskuuta 2013
7. maaliskuuta 2013
Terapiatraktorin uuden elämän alku
Hankin 26.1.2013 vaivoikseni vuonna 1965 valmistetun Valmet 565 -mallisen maataloustraktorin, jonka maallisen vaelluksen myöhempiä vaiheita olisi tässä blogissa tarkoitus seurata.
Traktori on melko hyvässä peruskunnossa -varsinkin ottaen huomioon kulkuvälineen iän- mutta mieleni kovasti tekisi ehostella sitä hieman alkuperäisempään kuntoon.
Valitettavasti jotkut vaihdetut, vialliset tai puutteelliset osat ovat hieman vaikeasti löydettävissä alkuperäisinä ja jotta laite ei olisi pelkkä piikkilangankiristäjä -mallinen pihakoriste, täytyy laitteen myös toimia tarkoituksessaan, eli esimerkiksi pihan puhdistamisessa mahdollisimman hyvin. Sen vuoksi siimaa täytyy antaa esim. IKH:n suuntaan, josta löytyy paljon uutta aftermarket -osaa tällaiseen laitteeseen.
Traktori on melko hyvässä peruskunnossa -varsinkin ottaen huomioon kulkuvälineen iän- mutta mieleni kovasti tekisi ehostella sitä hieman alkuperäisempään kuntoon.
Valitettavasti jotkut vaihdetut, vialliset tai puutteelliset osat ovat hieman vaikeasti löydettävissä alkuperäisinä ja jotta laite ei olisi pelkkä piikkilangankiristäjä -mallinen pihakoriste, täytyy laitteen myös toimia tarkoituksessaan, eli esimerkiksi pihan puhdistamisessa mahdollisimman hyvin. Sen vuoksi siimaa täytyy antaa esim. IKH:n suuntaan, josta löytyy paljon uutta aftermarket -osaa tällaiseen laitteeseen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)