Molemmin puolin on nostokampi. Oikealla valetusta haarukasta korkannut kierretanko on korjattu hisaamalla uusi mutteri valuosan päähän. Ihan toimiva ratkaisu.
Vasemmalla sen sijaan kierretanko on hitsattu kiinni haarukkaan, jolloin kampikin on jumissa.
Tämä pitää korjata, koska nostovarsissa ei riitä säätövaraa laskea alas asti ja toisaalta ne nousevat tarpeettoman ylös. Uuden säätökammen saisi kaupasta, mutta ratkaisu on liian helppo -ja kallis.
Rälläköin hitsisauman auki kierretankoon saakka. Kierretankoon tulee viiltoa, mutta ne saa hitsattua umpeen
Oikea säätökampi maalattuna ja asennettuna
Lyhensin haarukkaa yläpäästä muutaman sentin ja hitsasin varalta kaksi UNC -mutteria haarukan päähän. Haarukassa ei ollut sisällä kierrettä juurikaan asennusta haittaamassa. Kuvassa maalattuna ja asennettuna, myös alempana mainittu rajoittimen tappi.
Maali on sävyltään "Valmet vanha ruskea", sen sekoitti Autoväri Hirvonen. Yllättävän lähelle sattui, vaikka entisestä sävystä ei ollut mitään tietoa
Nämä kannattaa korjata hiusneulasokalla
Sivurajoittimen nostovarren puoleisen pään mutteri on hirsarttu kiinni nostovarteen, Rälläköin sen irti ja katkaisen keskeltä poikki. Hitsaan päähän M20 pultin ja katkaisen kannan pois. Kiinnitys on alkujaan kruunumutterilla, 70-luvulla ei juuri nylonlukitteisia tunnettu. Nyt tunnetaan.
Raskain mielin luovun kaunottaresta, Exä-Jussista, tunnetaan kavereitten kesken myön Prinsessa 65:na. Tämä valmet tuli omakotitalon lumityökoneeksi 2012 ja olen sitä pitänyt sen jälkeen kuin omaani.
Valmet on rekisterissä, joten tien päälle saa lähteä huoletta.
Minulla ei ole käsitystä, paljonko on tunteja takana, koska tuntimittari (toimii) on joskus vaihdettu, mutta mm. nostolaitteen kuluneisuudesta päätellen alle 10t tuntia.
2012 jälkeen on tehty paljon huoltoa ja osia uusittu, ehkä tarkein on 2013 uusittu nostolaitteen pumppu (IKH) . Vanha oli hieman tehoton, tämä nostaa keulan ilmaan kevyesti
Öljyt vaihdettu 2019, nyt ei nyi ja vastaa herkästi.
Hydrauliikalle on ulosotto esim. kippikärryä varten.
Renkaat erittäin hyvässä kunnossa. Takana on 565:n 32" vaihtoehtorengas, kulkee maantiellä kovaa.
Talvet ollut lumitöissä lingon edessä, mutta esim. viime talvena pääasiassa takakuupalla työntelin vähät lumet. Voimanotto toimii kuten pitääkin. Hieman pitää lisäillä jäähdytysnestettä, mutta koska ei esim. lingotessa ylikuumene eikä keitä, en ole ollut asiasta huolissani.
Vaihteisto toimii moitteetta, viitosella kuuluu Valmetille tyypillinen kaamea vollotus, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus.
Jarrut ovat kunnossa. Ohjaus on varsin kevyt pyöritellä.
Kaikki sähköt uusittu 2016, kojetaulussa on vesisuojattu päävirtakatkaisija, jonka takana sähköt. Nappikäynnistys.
Sähköjärjestelmä 12V, kahdella rinnankytketyllä perusakulla, helppo ja halpa uusia ja virtaa riittää-
2019 uusin polttoainejärjestelmän suodattimet hieman helpommin huollettaviin yleisosiin. Bosch suodatinpatruuna ja IKH vedenerotin.
Vanhat osat saa mukaan esim. entisöintiä varten.
Paljon muutakin vaihdettuja osia ym. sälää tulee mukaan
Traktorin mukaan tulee erittäin hyväkuntoiset SCS 11mm lumiketjut, arvo uutena yli 500€. Näilää ei talvella jää kiinni mihinkään!
Tässä on todennäköisesti olleut joku turbontapainen viritys, tuota pakoputkihässäkkää ei oikein muuten pysty selittämään. Pakoputki vuottaa liitoksistaan ja ilmeisesti myös pakosarja, joten pakoääni on melkoisen häiritsevä.
Uutta pakoputkea saa tarvikeliikkeestä, mutta pakosarjaa ei. Valtralta saa, mutta melko suolaiseen päälle 300 euron hintaan.
Vanhan irrotusta
Melko muodokas kyllä
Pakosarja löytyy käytettynä Isojoen purkamolta. Hieman hitsailtu, mutta muuten ehyt. Tässä tuotteessa on myyjän markkinat
Karstanposistoa fosforihapolla, loput mekaanisesti teräsharjalla
Tasopinnat ajelen epäkeskohiomakoneella
Uudet M10x30 pinnapultit kuparitahnan kanssa paikoilleen. Paineilmalla huolellinen kanavien puhtaaksi puhaltelu