28. lokakuuta 2022

Inter-Tech IT2600 Plus -etukuormaimen asennus, Valmet 305-465 sovittein

Jos et jaksa lukea blogia, Youtube -versio asennuksesta löytyy linkin takaa:


Tasan vuosi sitten ostin Kajaanista Valmet 305-4 -traktorin.

05 -sarjan traktorit ovat melko arvostettuja ja siksi varsin arvokkaita esim. 02 -sarjaa kehittyneemmän tekniikkansa takia (vaihteisto, jarrut). Toki tämän traktorin hinnassa painoi myös neliveto ja keulalleasennettu Ålö Quicke 200 -kuormain. Kuormaimessa on hydraulisena vain nosto, kauhan vapautus toimii vaijerilla, mekaanisesti.

Etukuormain on kätevä kaikenlaisessa nostelussa, mutta tämän 80-luvun mallin käyttöä rajoittaa kauhankäännön puute. Kuormain myös varaa myös yhden ulkopuolisen hydrauliikan ulosotoista, jota olisin tarvinnut lumilingon luukkujen käyttöön. Ison osan talvea ajoinkin kauha ylhäällä, kuormaimen letku irrotettuna. 

Suunnittelin keväällä kauhan muuttamista kaksitoimiseksi ja eurosovitteen asentamista, mutta kun aloin laskemaan kuluja, olisi rahaa palanut melkoisesti (sylinterit, letkut, liittimet, venttiilipöytä).
Sinänsä Ålö on melko laadukas laite, nostokykyä on 800kg. 


Päätin hankkia puolalaisvalmisteisen Inter-Tech -kuormaimen ja myydä Ålö pois myöhemmin. Ålösta sai vielä ihan hyvät rahat myytäessä. Luonnollisesti uuden kuormaimen hankintaa puoltaa se, että se nostaa traktorin arvoa melkoisesti ja on kuranttia kauppatavaraa erikseenkin myytäessä.

Päätöstä edisti Koneviestin artikkeli etukuormaimen jälkiasennuksesta, josta sai hyvää vinkkiä juuri kyseisen mallin trakstorin etukuormainasennukseen:
https://www.koneviesti.fi/huolto-ja-tekniikka/24c2bc9d-2aa9-5749-879e-4f746fcea20f

Inter-Tech -kuormaimia ovat jotkut hankkineet suoraan valmistajalta tai sikäläisen välikäden kautta. Sillä säästäisi hieman kokonaiskuluissa, mutta lukuisista kyselyistä huolimatta en saanut tarjousta toimituksesta, joten turvauduin kotimaiseen toimittajaan.

Konemyynti Kauppinen https://www.konemyyntikauppinen.com/ Niemisjärveltä myy Inter-Tech -kuormaimia ja nouto Niemisjärveltä on ihan siedettävän välimatkan takana. Kuormain kulkee kätevästi auton perävaunussa. Hinnasta ei voinut tinkiä, mutta kuormaimen värin sai valita. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin ehkä kuitenkin valinnut värin mustana.

Toimitus oli yllättävän nopea ja kuormain oli noudettavissa toukokuun puolen välin jälkeen, kaksi viikkoa tilauksesta.



Kuormaimen rungon varoitusteksti on minulle pitkään arvoitus. Siinä lukee jotenkin niin, että pidä etäisyyttä työkoneeseen


Toimitukseen kuuluu itse kuormaimen lisäksi kaikki asennusosat ja sovitteen kiinnitykseen tarvittavat pultit sekä venttiilipöytä joystick -ohjaimineen.


Valmetissa oli vielä paikoillaan Ålö -kuormain, joten Inter-Tech ja melko järeät sovitteet oli helppo nostaa kärrystä


Raskaitten soviteosien nostamiseen nikkaroin nostopukin, johon kiinnitin vaijeritaljan


Sovitteen havainnekuva helpottaa asennusta todella paljon. Päänvaivaa aiheutti ainoastaan taka-akselille menevien tukien asento. Jos ne merkittäisiin jo tehtaalla oikea-vasen, ylös-alas, olisi asennus paljon helpompaa.


Sovitteiden sivuosa


Taakse menevät tuet ja kehdon alle tuleva tukirauta



Asennusosia, hydrauliikan liittimet, kaksi kappaletta pitkiä vapaa paluu -letkuja (joista toinen jäi käyttämättä) ym. sekä sähköventtiilin johto


Ensin asennetaan raskain osa, eli sovitteen sivutuki. Kuvassa vaneri suojaamassa peltejä kolhuilta.


Pultit käyvät paikoilleen moitteetta, kiinnitystarvikkeet ovat hyvälaatuisia 


Etupuskuri tulee sovitteiden kiinnityksen alle





Maskin suojaraudat kiinnitetään viimeisenä



Sivusovite paikoillaan



Seuraavaksi asennetaa taka-akselille menvät tuet, joita varten taka-akselin valmiisiin reikiin pultataan sovitteet, joita pitää hieman työstää. Toisin kuin koneviestin artikkelissa, takatukia ei kiinnitetä sivurajoittimien pantoihin.







Jonkinlaisen arpomisen jälkeen taakse menevät tuet löysivät paikkansa


Sovitteet yhdistetään kehdon alta tukevalla raudalla, joka kiinnitetään sivutukiin yhteisillä pulteilla


Sitten asennetaan venttiilipöytä, jonka kiinnitystä sivusovitteessa joutuu hieman muokkaamaan.





Myyjä toimitti erittäin selkeän venttiilipöydän kytkentäkuvan sekä toimituksesta puuttuneen sarjanipan, joka tarvitaan venttiilipöydän kytkemiseen traktosin oman hydrauliikan kanssa sarjaan.
Lisäksi kytketään mukana tulevalla letkulla vapaa paluu. 



Traktorin hydrauliikkapumpulta tulevan letkun liitos, tähän väliin tulee venttiilipöytä. Letkut pitää teettää




Koneviestin artikkelista lainattu havainnekuva, josta saa hieman osviittaa letkujen teettämiseen. Letkut kannattaa mitoittaa huolella.


Venttiilipöytä kiinnitettynä sovitteeseen. Kuvassa näkyy toinen traktorin hydrauliikkaan liitetty letku


Kuvassa näkyy pumpulta tuleva letku ja oikealla vapaa paluu letkulla taakse öljysäiliöön


Pikaliittimet ruuvattuna paikoilleen


Vapaa paluu kytketään nostolaitteen öljysäiliön oikeanpuoliseen tyhjennystulppaan




Joystickin bowden -vaijerit ovat juuri sopivan mittaiset, jotta vipu voidaan asentaa kuljettaja istuimen vasemmalle puolelle, vaijerit vedetään hytin alta





Hytin lattiasta ja lokasuojasta löytyvat valmiit reiät.
Joskus on ilmeisesti ollut joystick jo aasennettuna




Vaijerien kiinnitys venttoolipöydän karoihin, kiristys jätetään tässä vaiheessa löysäksi


Ylemmät reiät ovat vanhaa kiinnitystä, hitsaan ne umpeen myöhemmin
 

Jöystickin telinettä pitää hieman muokkailla, koska se on suunniteltu kojetauluasennukseen


Vaijerit kiinnitetään joystickun runkoon kiristysruuveilla, päät pujotetaan joystickin kiinnityslevyyn.
Kuvassa alin pallukka on kiinteä.
Ei ole merkitystä, mihin järjestykseen vaijerit tulevat, koska venttiilipöytään tulevien kuormaimen letkujen järjestystä voi tarvittaessa vaihtaa.




Joystick paikoillaan. Tuossa se on oikein hyvässä paikassa, vasen käsi on yleensä vapaana ohjausta varten eikä sijoitus haittaa hyttiin kulkemista



Sitten voidaankin kuormain kytkeä sovitteeseen


Kuormailen letkuja joutuu muutaman kerran arpomaan, mutta kun järjestys löytyy, värikoodilla ne löytyvät seuraavan kerran helpommin.


Seuraavaksi kytketään turpalevyn sähköt. Joystickissa on vain yksi ohjausnappi, joten eurolevyn sähköohjaus on hyvin yksinkertainen. Sulkakerasialta otetaan suora plussa kuormaimelle ja maapuolta ohjataan joystickin napin kautta. Kytkentäjohto tulee toimituksen mukana


Kuormaimen rungossa on pikaliitin, johon joystickilta tuleva johto ja siihen kytketty vesitiivis pistoke kytketään


Ohjaimen sähköjohto kulkee nätisti vaijerien kanssa suojaspiraalin sisällä


Traktorin mukana tuli kaupassa iso 2,05m LohiMet TY1205100 -kauha, johon oli hitsattu epämääräinen sovite. Eurosovitteen nikkarointi kesti hetken ja maalauksen jälkeen kauha löysi tiensä kuormaimen turpaan.







Yksi melkein pakkohankinta etukuormaimeen on trukkipiikit. Agcolla oli tarjouksena Uukuniemen Metallin TRH2500H, 2500kg hydrauliset piikit, joilla oli hintaa 1200€, vain 300€ kalliimat kuin mekaanisesti säädettävät. Koska turpalevyssä on melkoisesti vääntöä ei kevyempää piikkiä kannattane etukuormaimeen edes harkita

Seuraavaksi on suunnitteilla asentaa kuormaimen aisaan kamera, sillä kuormaimen rungon takaa ei trukkipiikkejä näe





2. lokakuuta 2022

Lisähydrauliikka 6/2 -tuplaajalla. Valmet 305. 2.10.2022

Valmet 305 -87 kaipaa lisää ulkopuolisen hydrauliikan ulosottoja. Viime talvena jäin uuden lingon kanssa kaipaamaan lisää ulostuloja, tuolloin käytössä ollut Ålö Quicke etukuormain vei vielä yhden, joten käytännössä oli vain yksi kaksitoiminen käytössä.

Varila Steel TR220 -lingossa on kaksi hydraulista luukkua ja lisäksi polanneterä. Hydraulinen työntövarsi tarvitsee lisäksi omansa. Työntövarren ei lingon kanssa välttämättä tarvitse olla hydraulinen, mutta haittaakaan siitä ei ole.

Remontin tarvetta toki on muutenkin, sillä alkuperäinen hydrauliikkaliittimien teline oli vääntynyt mutkille ja BSP 1/2" liittimet ovat kuluneet ja tarpeen uusia. Telineen tuhoutumista on nopeuttanut traktorissa kuormaaja hydrauliletku oli kiskonut telinettä mutkille.


Helpoin tapa lisätä hydrauliikan ulosottoja on käyttää tuplaaja -sähköventtiiliä. Koska tarvitsen kaksi ulosottoa lisää 6/2 venttiili on siihen käyttöön sopiva.
Venttiili itsessään on varsin edullinen, noin 100 euroa, mutta kun siihen ymppää liittimet ja letkut, niin hintaa alkaa kertyä.

6/2 tarkoittaa sitä, että siinä on 6 tuloa/lähtöä: yksi sisään, yksi suoraan ulos ja yksi sähköventtiilin kautta. 2 tarkoittaa, että kanavia on kaksi.



Mittailua uutta telinettä varten:




Vanha teline



Alkuperäiset käyttövivut, jotka on tarkoitus modifioida sähkökäyttöön:


Hieman uusien liittimien ja uuden telineen jalkaa soviteltu. Uudet naarasliittimet maksavat kappaleelta noin kympin, mikä ei ole iso kustannus.


Tämän telineen funktio ei ole minulle selvinnyt, se saa lähtöpassit tuplaajan tieltä.
 



Tuplaajaventtiili 6/2:
 

Uuden telineen jalka on 5x40 terästä. Se ei ole heikoin lenkki tässä asennuksessa, enemmän on syytä pelätä hydrauliikan lisäsäiliön puolesta. Pahinta, mitä voi sattua on tietysti unohtaa letkut kiinni työkonetta irrottaessa. Tarvittaessa hytin takareunaan pitää valmistaa tuki.


Telineen ensimmäinen versio ei kelpaa, koska se on vain 2mm terästä. Tilalle löytyy 3mm vahvuista materiaalia.


Liittimen 20mm reikien mittailua


Reiät syntyvät käden käänteessä "joulukuusella" eli porrasporalla. Alkavat joulukuuseni olla jo melko kuluneita, on kaiketi sesonki, kun Milwaukee joulukuusi  tuotenumerolla 48899335 on tarjouksessa. Pitääkin lähteä ostoksille. 


Valmis teline maalattuna:


Teline loppusijoituspaikassaan. Tuplaajaventtiilit hakevat vielä paikkaansa, vasemmanpuoleinen ei mahdu olemaan tässä paikassa


Tyyppikilpi:


Sitten suunnittelemaan venttiilien ohjausta. Venttiileille tulee plus- tai miinusmerkkinen sähkö jatkuvana ja toista katkotaan. Valitsen maaohjauksen, se on helpompi toteuttaa. Plusmerkkinen sähkö tulee siten suoraan sulkaerasialta.

Uudet nupit Ebay kaupasta Bulgariasta kahdella kympillä.



Painonapit paikallisesta Fixus -liikkeestä, Joensuun Dieselhuolto.
Nuppi pitää hieman porailla, että painonappi sopii paikoilleen.
Nupit ovat ylellisesti aitoa nahkaa, genuine leather. 


Alkuperäiset vivut katkaistaan varresta poikki ja hitsataan tilalle 16mm huonekaluputki. Putkiin pujotetaan johdot, jotka liitetään painonappeihin. Putkien päälle lämmitetään kutistesukka, joka toimii samalla johtojen vedonpoistajana.:



Vivut paikoillaan ja sähköt kytketty.