05 -sarjan traktorit ovat melko arvostettuja ja siksi varsin arvokkaita esim. 02 -sarjaa kehittyneemmän tekniikkansa takia (vaihteisto, jarrut). Toki tämän traktorin hinnassa painoi myös neliveto ja keulalleasennettu Ålö Quicke 200 -kuormain. Kuormaimessa on hydraulisena vain nosto, kauhan vapautus toimii vaijerilla, mekaanisesti.
Etukuormain on kätevä kaikenlaisessa nostelussa, mutta tämän 80-luvun mallin käyttöä rajoittaa kauhankäännön puute. Kuormain myös varaa myös yhden ulkopuolisen hydrauliikan ulosotoista, jota olisin tarvinnut lumilingon luukkujen käyttöön. Ison osan talvea ajoinkin kauha ylhäällä, kuormaimen letku irrotettuna.
Suunnittelin keväällä kauhan muuttamista kaksitoimiseksi ja eurosovitteen asentamista, mutta kun aloin laskemaan kuluja, olisi rahaa palanut melkoisesti (sylinterit, letkut, liittimet, venttiilipöytä).
Sinänsä Ålö on melko laadukas laite, nostokykyä on 800kg.
Päätöstä edisti Koneviestin artikkeli etukuormaimen jälkiasennuksesta, josta sai hyvää vinkkiä juuri kyseisen mallin trakstorin etukuormainasennukseen:
https://www.koneviesti.fi/huolto-ja-tekniikka/24c2bc9d-2aa9-5749-879e-4f746fcea20f
Inter-Tech -kuormaimia ovat jotkut hankkineet suoraan valmistajalta tai sikäläisen välikäden kautta. Sillä säästäisi hieman kokonaiskuluissa, mutta lukuisista kyselyistä huolimatta en saanut tarjousta toimituksesta, joten turvauduin kotimaiseen toimittajaan.
Konemyynti Kauppinen https://www.konemyyntikauppinen.com/ Niemisjärveltä myy Inter-Tech -kuormaimia ja nouto Niemisjärveltä on ihan siedettävän välimatkan takana. Kuormain kulkee kätevästi auton perävaunussa. Hinnasta ei voinut tinkiä, mutta kuormaimen värin sai valita. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin ehkä kuitenkin valinnut värin mustana.
Toimitus oli yllättävän nopea ja kuormain oli noudettavissa toukokuun puolen välin jälkeen, kaksi viikkoa tilauksesta.
Toimitukseen kuuluu itse kuormaimen lisäksi kaikki asennusosat ja sovitteen kiinnitykseen tarvittavat pultit sekä venttiilipöytä joystick -ohjaimineen.
Seuraavaksi asennetaa taka-akselille menvät tuet, joita varten taka-akselin valmiisiin reikiin pultataan sovitteet, joita pitää hieman työstää. Toisin kuin koneviestin artikkelissa, takatukia ei kiinnitetä sivurajoittimien pantoihin.
Sovitteet yhdistetään kehdon alta tukevalla raudalla, joka kiinnitetään sivutukiin yhteisillä pulteilla
Sitten asennetaan venttiilipöytä, jonka kiinnitystä sivusovitteessa joutuu hieman muokkaamaan.
Lisäksi kytketään mukana tulevalla letkulla vapaa paluu.
Joystickin bowden -vaijerit ovat juuri sopivan mittaiset, jotta vipu voidaan asentaa kuljettaja istuimen vasemmalle puolelle, vaijerit vedetään hytin alta
Joskus on ilmeisesti ollut joystick jo aasennettuna
Vaijerit kiinnitetään joystickun runkoon kiristysruuveilla, päät pujotetaan joystickin kiinnityslevyyn.
Kuvassa alin pallukka on kiinteä.
Ei ole merkitystä, mihin järjestykseen vaijerit tulevat, koska venttiilipöytään tulevien kuormaimen letkujen järjestystä voi tarvittaessa vaihtaa.
Seuraavaksi kytketään turpalevyn sähköt. Joystickissa on vain yksi ohjausnappi, joten eurolevyn sähköohjaus on hyvin yksinkertainen. Sulkakerasialta otetaan suora plussa kuormaimelle ja maapuolta ohjataan joystickin napin kautta. Kytkentäjohto tulee toimituksen mukana
Kuormaimen rungossa on pikaliitin, johon joystickilta tuleva johto ja siihen kytketty vesitiivis pistoke kytketään
Seuraavaksi on suunnitteilla asentaa kuormaimen aisaan kamera, sillä kuormaimen rungon takaa ei trukkipiikkejä näe