2. elokuuta 2020

502 Lähes oikean kokoisten tarrojen asennus

Teippikauppa.fi 
suhtautui ongelmaani liian isoista tarroista hyvin rakentavasti ja sain nopeasti postissa pienemmät, 9x22 tarrat. Suosittelen!

Eri Valmettien sivupelleissä on eroa: vanhemmissa on pari ripaa vielä tuossa alemman osan pohjalla, sitten uudemmissa, noin79-80 -vuosimallista alkaen tarra on ylempänä tuossa irrotettavan sivupellin tasalla.
Uskoisin, että isompi tarra on siihen versioon.

Ehkä hieman isompi fontti saisi tässä olla, mutta välttää. Olisikohan edes tehtaalla tiedossa, mikä on alkuperäisen montin koko ja tyyppi.,

Vanhat pois kuumailmapuhaltimella lämmittämällä.
Rasvanpoisto
Tarra kiinnitetään alareunastaan teipillä sopivaan kohtaan
Taustapaperi poistetaan ja tarra lastataan suojapaperin kera nurkista alkaen.

Päällimmäinen suojapaperi poistetaan

Näyttää aidolta


24. heinäkuuta 2020

Taas asiaa pikkukakkosen tarroista

Jossakin vaiheessa toteutetun ylimaalauksen jäljiltä alkuperäiset tarrat ovat kadonneet. Uusia kuitenkin saa. Teippikauppa.fi Toimitti toukokuussa tarrat sivuille ja taakse.
Toimituksen mukana oli selkeä asennusohje, jota noudattamalla on helppo onnistua. 

Takapeltiin tuleva tarra on melko passeli, mutta kylkiin asennettava tarra on selkeästi liian iso. Sopii toki tarkkaan asemoituna paikalleen -asennettava melko ylös, mutta näyttää hieman oudolta noin isokokoisena.

Teipataan kiinni alareunasta asennusta varten

18. heinäkuuta 2020

Tarroille kyytiä

80-luvun "Olen autolomalla -tarra sai lähteä samoin kuin kulahtanut nostolaitteen käyttöohje vastakkaisesta lasista. Se olikin tiukassa, piti tarjota lämmintä ilmaa lisäksi.

27. kesäkuuta 2020

Muistoja 7 vuoden takaa: 565 hydrauliikkapumpun irrotus

FB aikajanalta: "Harvinaisen sotkuista puuhaa tuo vuotava traktorin hydrauliikkapumpun irrotus. Ristiriitaista, koska juuri näissä kohteissa pitäisi noudattaa ehdotonta puhtautta. Lisäksi tulee herkästi pipi, jos ulosvetäjän ote lipeää ja vehjes singantaa asentajan ylähuuleen."
Pumppu saatiin vaihdettua, uusi tuote hankittu IKH:lta. Tehossa oli merkittävä ero: melko pian istuimen vieressä kupariputki pamahti suihkuttamaan.

25. kesäkuuta 2020

502 istuimen sovitusta kunnostuksen jälkeen


Melkoinen kolossihan tuo -79 -mallin alkuperäinen Boström on. Vie tilaa hytissä reilusti enemmän kuin vanhempi malli ja painaa varmaan tuplaten. Istuimen jousitusmekanismi on myös kehittyneempi, mm. korkeussäätö toimii nostamalla istuin käsin haluttuun korkeuteen, johon se lukittuu. 

Vielä on ratkaisematta, miten saisi hieman edestakaisin keikkuva liike eliminoitua: rungossa on pitkittään hieman samanlainen tappi kuin vanhoissa punaisissa Valmeteissa ja se on hieman kulunut. Tässä se toimii kyntöasennon kallistuksen tappina.

 Ongelma on se, että istuimen jalustassa oleva osa on kuitenkin sovitukseltaan tiukka, joten tappia ei voi vaihtaa paksummaksi. Myöskään tilaa ei liiemmin ole lisätä tavaraa.

Täytyy hieman miettiä. Verhoilu on myös hieman irronnut, tilauksessa on uusi kangas.

24. kesäkuuta 2020

Istuimien kunnostusta

Black lives matter, myös traktorin istuimissa ja tasa-arvo nimissä kummatkin saavat saman värin. 

23. kesäkuuta 2020

Pikku sipistelyä ja blingblingiä

Nostolaitteen vivun kaari on hieman hapettunut ja tarra on melkein kulunut pois. Viedään sitten homma päätyyn saakka ja kiillotetaan kaari sekä liimataan alkuperäisen tarran tilalle vinyyliteippi.
Tiedän kyllä, milloin nostolaite on nostoasennossa ja milloin se on laskuasennossa, ilman opastavia tarrojakin.



Nyt ei hehkua tarvitse, mutta keväällä totesin sen ei.toimivaksi. Sulakerasia oli suurin syyllinen, pitäisi uusia koko viritys. Sen lisäksi hehkutulpan liitin oli löysä ja muutenkin huonossa hapessa, joten jouti uusia. Samalla huomasin, että polttoainetta syöttävä liitos vuoti alleen, syy oli tuo helmiliitoksen alla oleva mutteri, joka piti kiristää.