2. lokakuuta 2022

Lisähydrauliikka 6/2 -tuplaajalla. Valmet 305. 2.10.2022

Valmet 305 -87 kaipaa lisää ulkopuolisen hydrauliikan ulosottoja. Viime talvena jäin uuden lingon kanssa kaipaamaan lisää ulostuloja, tuolloin käytössä ollut Ålö Quicke etukuormain vei vielä yhden, joten käytännössä oli vain yksi kaksitoiminen käytössä.

Varila Steel TR220 -lingossa on kaksi hydraulista luukkua ja lisäksi polanneterä. Hydraulinen työntövarsi tarvitsee lisäksi omansa. Työntövarren ei lingon kanssa välttämättä tarvitse olla hydraulinen, mutta haittaakaan siitä ei ole.

Remontin tarvetta toki on muutenkin, sillä alkuperäinen hydrauliikkaliittimien teline oli vääntynyt mutkille ja BSP 1/2" liittimet ovat kuluneet ja tarpeen uusia. Telineen tuhoutumista on nopeuttanut traktorissa kuormaaja hydrauliletku oli kiskonut telinettä mutkille.


Helpoin tapa lisätä hydrauliikan ulosottoja on käyttää tuplaaja -sähköventtiiliä. Koska tarvitsen kaksi ulosottoa lisää 6/2 venttiili on siihen käyttöön sopiva.
Venttiili itsessään on varsin edullinen, noin 100 euroa, mutta kun siihen ymppää liittimet ja letkut, niin hintaa alkaa kertyä.

6/2 tarkoittaa sitä, että siinä on 6 tuloa/lähtöä: yksi sisään, yksi suoraan ulos ja yksi sähköventtiilin kautta. 2 tarkoittaa, että kanavia on kaksi.



Mittailua uutta telinettä varten:




Vanha teline



Alkuperäiset käyttövivut, jotka on tarkoitus modifioida sähkökäyttöön:


Hieman uusien liittimien ja uuden telineen jalkaa soviteltu. Uudet naarasliittimet maksavat kappaleelta noin kympin, mikä ei ole iso kustannus.


Tämän telineen funktio ei ole minulle selvinnyt, se saa lähtöpassit tuplaajan tieltä.
 



Tuplaajaventtiili 6/2:
 

Uuden telineen jalka on 5x40 terästä. Se ei ole heikoin lenkki tässä asennuksessa, enemmän on syytä pelätä hydrauliikan lisäsäiliön puolesta. Pahinta, mitä voi sattua on tietysti unohtaa letkut kiinni työkonetta irrottaessa. Tarvittaessa hytin takareunaan pitää valmistaa tuki.


Telineen ensimmäinen versio ei kelpaa, koska se on vain 2mm terästä. Tilalle löytyy 3mm vahvuista materiaalia.


Liittimen 20mm reikien mittailua


Reiät syntyvät käden käänteessä "joulukuusella" eli porrasporalla. Alkavat joulukuuseni olla jo melko kuluneita, on kaiketi sesonki, kun Milwaukee joulukuusi  tuotenumerolla 48899335 on tarjouksessa. Pitääkin lähteä ostoksille. 


Valmis teline maalattuna:


Teline loppusijoituspaikassaan. Tuplaajaventtiilit hakevat vielä paikkaansa, vasemmanpuoleinen ei mahdu olemaan tässä paikassa


Tyyppikilpi:


Sitten suunnittelemaan venttiilien ohjausta. Venttiileille tulee plus- tai miinusmerkkinen sähkö jatkuvana ja toista katkotaan. Valitsen maaohjauksen, se on helpompi toteuttaa. Plusmerkkinen sähkö tulee siten suoraan sulkaerasialta.

Uudet nupit Ebay kaupasta Bulgariasta kahdella kympillä.



Painonapit paikallisesta Fixus -liikkeestä, Joensuun Dieselhuolto.
Nuppi pitää hieman porailla, että painonappi sopii paikoilleen.
Nupit ovat ylellisesti aitoa nahkaa, genuine leather. 


Alkuperäiset vivut katkaistaan varresta poikki ja hitsataan tilalle 16mm huonekaluputki. Putkiin pujotetaan johdot, jotka liitetään painonappeihin. Putkien päälle lämmitetään kutistesukka, joka toimii samalla johtojen vedonpoistajana.:



Vivut paikoillaan ja sähköt kytketty.



30. tammikuuta 2022

Valmet 305 sivurajoittimien vaihto

 Valmetin sivurajoittimissa on paljon korjattavaa: molemmista puolilta puuttuu toinen taka-akselin kiinnityspanta ja toisen puolen ainoa on valmiiksi löysä. 

Oikean puolen vetovarteen tuleva nivel on löysästi kiinni, tämän korjasin jo marraskuussa, kun piti noutaa linko 15 kilometrin päästä. Pultti piti avata rälläkällä, koska löysyys oli tuhonnut kierteen.

Väljyys joka nivelessä kertautuu työkoneen heittelehtimisenä, joka rasittaa niin traktoria, työkonetta kuin kuljettajaakin.

Marraskuussa parantelin jo hieman oikeaa puolta muutenkin, mutta sitten totesin, että väljyyden korjaaminen monesta kohtaa ei kannata, joten hankin IKH:lta uuden parin rajoittimia. Soveltuvuusluettelo ei tunne 305:ttä, mutta mitat täsmäävät.

Saatuani molemmat puolet asennettua saatoin todeta, että on mukava, kun työkone ei enää niin pahasti heittelehdi traktorin perässä.

Oikean puolen rajoittimen tapissa on -tässä traktorissa- jo tutuksi tullut rautanaula sokkana.
Tapissa on selvää kulumaa, valmistan uuden 20mm umpiteräksestä, koska en ollut varannut kaupasta osaa
Valmistapantaa mallina käyttäen valmistin toisen samanlaisen
Tämä puoli kunnossa

M20 osakierrepultista uusi nivel

Vasen rungon puoleinen kiinnitystappi on myös huonossa kunnossa

Vasen kiinnityspanta on hieman epäkesko, vaatii oikomishoitoa
Vasemmalle puolelle molemmat pannat, maalia päälle 
Akseliin tulevan kiinnityskappaleen reikä on kulunut  
Milwaukeen akkukäyttöisellä vingulla reikä on helppo hoonata isommaksi 25mm holkkia varten, alun perin reikä on 20mm
Uusi reikä
Soviteholkki 25/2mm putkesta
Holkki sovitetaan paikoilleen 


Uusi etupään kiinnitystappi. En luota rengassokkaan, joten teen 4mm reiän saksisokalle.

Uusi paikoillaan
Neliötangon etupäässä on kuulanivel ja vetovarren päässä oleva haarukka on kiinni kierteellä. kun kierteen jättää sopivasti löysälle, etä rajoitin ala kanittaa vetovarren liikkeestä
Tämä kuulapää on jo aiemmin vaihdettu, ei ole auttanut rasvaaminenkaan väljyyteen -tai ehkä sen puute on syy
Vanhat rajoittimet

7. tammikuuta 2022

Twitteristä lainattu 7.1.2022

Olisi tiirannut edes pornoa, kuten kaikki normaalit miehet tekevät...




 

Lysmyisen kilven kohtalo

Ka, miitteepä se savolaenen tuumovvaa nuin lysmysestä valametin rekisterkilivestä? - Pittee se kae uuteen vaehtoo.