8. joulukuuta 2021

Qtherm Arctic Auto moottorinlämmitin/letkulämmitin kiertovesipumpulla Valmet 305 traktoriin 5.12.2021

Valmet 305:ssä oli vanhan mallinen 500W Calix lohkolämmitin, joka vaikutti hyvin tehottomalta. Kiertovesipumpullinen lämmitin oli jo pikkukakkosessa ja se toimi oikein hyvin.

1000W versio Arctic Auto -lämmittimestä oli Maceakaupassa alle 90€ hintainen marraskuussa, joten hankin sellaisen.
Nyt pakkasten aikaan hinnat ovat nousseet ja saatavuus heikentynyt.

Lämmitin on Defa -yhteensopiva ja vaikka laitteen mukana tulee elementtikaapeli ja liitäntäjohto, sarjasta puuttuu sisätilan johtosarja, joten metsästän itselleni Torista 20€ arvoisen, kokonaisen setin.
Elementtikaapelin läpästä on jousi poikki, uuden saa varaosana esim. Motonetista ja kaapelin kuori on murtunut, mutta sen saa korjattua uudenveroiseksi liimaantuvalla kutistesukalla.

Defan johdot käydät tähän lämmittimeen, mutta toisinpäin ei onnistu.

Lämmittimelle olisi tilaa akun edessä suojapellissä, mutta lämmitin tulee hieman liian korkealle ja vesikierto ei toimi, joten sijoitan lämmittimen lähelle kehtoa.






Mukana tulevat kaapelit

Mukana tuleva asennusrauta, jota ehdin jo sovitella

Läpän korjaussarjassa on mukana uusi läppä, jousi ja akseli

Muokkaan uuden kiinnitysraudan 3x30 latasta


Sopiva paikka löytyy ruiskutuspumpun takaa, sivuun kiinnitettävä sisäänmenoletku tulee sylinterikannesta s:n muotoisella 16mm letkulla, joka taipuu nätisti alaspäin

Ulostulo menee lämmityslaitteen kennolle

Haaroitin virtakaapelille akun edessä

Pistorasia rintapellissä, sisään meno kaasupolkimen akselin vieressä

Vanha Modernum on ruma, mutta toimiva

Kuvassa näkyy kutistesukalla korjattu panssari. Pistukan alapuolelle poraan 3mm vesireiän



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti