Tämän traktorin rekisterikilpi pyörii jossakin tuulilasin ja kojetaulun välissä. On kait saanut tämäkin metsähommissa siipeensä, on aika kärsineen näköinen.
Tilaan A-Katsatukselta uuden hintaan 6,5€. Saa luvan kestää seuraavat 40 vuotta.
Telinettä ei ole, joten se pitää valmistaa. Vanhoissa kilvissä on neljä soikeaa reikää ylhäällä ja alhaalla. Uudessa autojen tapaan vain kaksi molemmilla sivuilla.
2mm alumiinipelti on passelia tähän tarkoitukseen, onhan kilpikin alumiinia, joten galvaanista paria ei synny.
Mitoituksen jälkee taivutan telineen muotoonsa. Teen monitoimikoneella viillot valmiiksi, niin on helpompi taivuttaa viilapenkissä laudankappaleiden välissä terävämmät kulmat.
Kiinnitysruuveja varten porataan reiät. Jotta teline pysyy varmasti kiinni, on kehdossa paikat m10 pulteille. Kilpi kiinnitetään telineeseen M5 muoviruuvilla ja mutterilla.
Valmet 502 "astinlauta" on saanut nimensä suunnittelijansa Bergiuksen mukaan. Rakenne on herkkä ottamaan osumaa esim. metsäajossa, kuten tässäkin mallissa on käynyt, molemmin puolin.
Kanki on taipunut sekä ylös että sisään, mikä tekee ohjaamoon astumisen perin hankalaksi. Kokeilin pitkällä parrullataivuttaa viikatetta takaisin paikoilleen, mutta joustoa oli liikaa. Ehkä taljalla olisi saanut jonkinlaisen taivutuksen sivulle, mutta samalla olisi pitänyt taivuttaa alas.
Päätän rälläköidä rakenteen auki ja hitsata sovittamalla oikeaan paikkaan. Viikate on kiinni kehdossa kahdella M16 pultilla. Hallkitunkki on hyvä apu passatessa systeemiä paikoilleen.
Saumaa saa avata tosi reilusti, kuitenkin niin, että rakenteessa on hiukan pitopintaa sovitusta varten ja välillä pitää käydä sovittamassa.
Avosaumaan pitää lisätä terästä täytteeksi. Lopulta paikka löytyy ja sauman voi hitsata isolla virralla lopullisesti kiinni.
Kun viikate on oikealla kohdalla, on ohjaamoon kapuaminen huomattavan helppoa.
Ruska maali ei sattunut ihan sävyyn, se on tarkoitus maalata Valmetin omalla värillä muitten maalaushommien yhteydessä.
Molemmin puolin on nostokampi. Oikealla valetusta haarukasta korkannut kierretanko on korjattu hisaamalla uusi mutteri valuosan päähän. Ihan toimiva ratkaisu.
Vasemmalla sen sijaan kierretanko on hitsattu kiinni haarukkaan, jolloin kampikin on jumissa.
Tämä pitää korjata, koska nostovarsissa ei riitä säätövaraa laskea alas asti ja toisaalta ne nousevat tarpeettoman ylös. Uuden säätökammen saisi kaupasta, mutta ratkaisu on liian helppo -ja kallis.
Rälläköin hitsisauman auki kierretankoon saakka. Kierretankoon tulee viiltoa, mutta ne saa hitsattua umpeen
Oikea säätökampi maalattuna ja asennettuna
Lyhensin haarukkaa yläpäästä muutaman sentin ja hitsasin varalta kaksi UNC -mutteria haarukan päähän. Haarukassa ei ollut sisällä kierrettä juurikaan asennusta haittaamassa. Kuvassa maalattuna ja asennettuna, myös alempana mainittu rajoittimen tappi.
Maali on sävyltään "Valmet vanha ruskea", sen sekoitti Autoväri Hirvonen. Yllättävän lähelle sattui, vaikka entisestä sävystä ei ollut mitään tietoa
Nämä kannattaa korjata hiusneulasokalla
Sivurajoittimen nostovarren puoleisen pään mutteri on hirsarttu kiinni nostovarteen, Rälläköin sen irti ja katkaisen keskeltä poikki. Hitsaan päähän M20 pultin ja katkaisen kannan pois. Kiinnitys on alkujaan kruunumutterilla, 70-luvulla ei juuri nylonlukitteisia tunnettu. Nyt tunnetaan.
Raskain mielin luovun kaunottaresta, Exä-Jussista, tunnetaan kavereitten kesken myön Prinsessa 65:na. Tämä valmet tuli omakotitalon lumityökoneeksi 2012 ja olen sitä pitänyt sen jälkeen kuin omaani.
Valmet on rekisterissä, joten tien päälle saa lähteä huoletta.
Minulla ei ole käsitystä, paljonko on tunteja takana, koska tuntimittari (toimii) on joskus vaihdettu, mutta mm. nostolaitteen kuluneisuudesta päätellen alle 10t tuntia.
2012 jälkeen on tehty paljon huoltoa ja osia uusittu, ehkä tarkein on 2013 uusittu nostolaitteen pumppu (IKH) . Vanha oli hieman tehoton, tämä nostaa keulan ilmaan kevyesti
Öljyt vaihdettu 2019, nyt ei nyi ja vastaa herkästi.
Hydrauliikalle on ulosotto esim. kippikärryä varten.
Renkaat erittäin hyvässä kunnossa. Takana on 565:n 32" vaihtoehtorengas, kulkee maantiellä kovaa.
Talvet ollut lumitöissä lingon edessä, mutta esim. viime talvena pääasiassa takakuupalla työntelin vähät lumet. Voimanotto toimii kuten pitääkin. Hieman pitää lisäillä jäähdytysnestettä, mutta koska ei esim. lingotessa ylikuumene eikä keitä, en ole ollut asiasta huolissani.
Vaihteisto toimii moitteetta, viitosella kuuluu Valmetille tyypillinen kaamea vollotus, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus.
Jarrut ovat kunnossa. Ohjaus on varsin kevyt pyöritellä.
Kaikki sähköt uusittu 2016, kojetaulussa on vesisuojattu päävirtakatkaisija, jonka takana sähköt. Nappikäynnistys.
Sähköjärjestelmä 12V, kahdella rinnankytketyllä perusakulla, helppo ja halpa uusia ja virtaa riittää-
2019 uusin polttoainejärjestelmän suodattimet hieman helpommin huollettaviin yleisosiin. Bosch suodatinpatruuna ja IKH vedenerotin.
Vanhat osat saa mukaan esim. entisöintiä varten.
Paljon muutakin vaihdettuja osia ym. sälää tulee mukaan
Traktorin mukaan tulee erittäin hyväkuntoiset SCS 11mm lumiketjut, arvo uutena yli 500€. Näilää ei talvella jää kiinni mihinkään!