27. maaliskuuta 2021

Vetovarren pulttien korjaus ja vaihto, Valmet 502

Näitten kiinnitysten pitäisi olla ikuisia, mutta jostakin syystä on lähtenyt ketjureaktio.

Onneksi huomasin ajoissa, että vetovarren kiinnitys runkoon oli irtoamaisillaan, enää yhdellä pultilla kiinni, joka sekin lähti sormin kiertämällä irti. Yksi pinnapultti / vaarnapultti puuttui, toinen oli katkennut ja kolmannesta puuttui mutteri.
Toisessa kuvassa näkyvä mutteri-pulttiyhdistelmä on jumissa, en saanut mutteria irti, joten on ehkä viisasta uusia sekin.

Toiselta puolen puuttui myös yksi pinnapultti, kuvassa mutteri on irrotettu mallin vuoksi.
Marjakangas ainakin myy tuota pulttia, jonka yläpää on 5/8 UNC ja alapää 5/8 UNF, eli sama mutteri kuin takapyörässä.
https://www.konekorjaamo.fi/pinnapultti-72650.html

UNF=fine, hieno kierre
UNC=coarse, karkea kierre

Paikalliselta Acgolta löytyy onneksi sopiva määrä pultteja, heilläkin vain tuo kartiomutteri / pyöränmutteri on tuskastuttavan kallis, kuten Marjakankaallakin, noin 12€.

Acgon hinta pultille on 12€/kpl, ei ihan halpaa, mutta jos kestää laitteen iän, niin sitten ok.
Mutterit löytyvät IKH:lta hieman matalampana versiona, ilmeisesti David Browniin tarkoitettu. 

Sitten katkenneen pultin pariin: pistepuikolla keskelle pulttia merkki, sitten 4mm terällä aloitus. Jatkan 6.8mm terään asti. Sitten isken reikään M8 torx -palan. Tynkä lähtee helposti irti ja bitsikin säilyy ehjänä.

Sen jälkeen putsaan reiät jarrukliinerillä ja paineilmalla. Jotta saan väännettyä pinnapultin kiinni, kiristän viilapenkissä mutterit selät vastakkain, jotta pääsen voimalla kiertämään pultin kiinni. Laitan vielä lukitetta varmisteeksi.

Mutterit kiristän pitkällä varrella kunnolla kiinni, vieläkin hauiksessa tuntuu rasitus.
Muttereihin laitan likitteen ja kaupasta haetut 5/8 UNF -mutterit asennan myöhemmin. Alkuperäiset mutterit ovat niin korkeita, että niihin ei tuplavarmistusta saakaan.



30. tammikuuta 2021

Lumen linkousta Valmet 502E -79, raskasta on nuoskainen lumi

Takakauhalla olen viime päivien nollakelissä yrittänyt tuuppia enimpiä lumia pois tontilta, mutta se on hieman tehoton vehjes linkoon verrattuna. Suojasää on kostuttanut kinoksen läpikotaisin ja meinaa ilmaista viimeisetkit mehut Valmet -raukasta.

3. joulukuuta 2020

Qtherm Arctic Auto, kiertovesipumpullisen letkulämmittimen asennus, Valmet 502

Valmet 502:ssa oli letkulämmittimenä hurjan tehokas 2.5kW Defa, jonka halusin vaihtaa kiertovesipumpulliseen. 
Vanhan IEC-pistukan, joka oli jo hieman kärsinyt, vaihdoin uudenmalliseen, Defa -minipistokeversioon. Pellin alla on haaroitin sisätilan pistokkeelle
Sisätilan pistorasialle löytyi sopiva paikka kojetaulun alta

Tori.fi:stä bongasin kesällä kahdella kympillä Defa Termini 1000W sisätilanlämmittimen


Lämmitin on pieni ja kompakti ja mikä oli yksi ratkaiseva tekijä: pistukkaan käy Defa -liitäntäjohto! Qthermin johto toisaalta ei käy Defaan, mutta se ei haittaa. Pakkauksessa mukana tulleet johdot jäävät siis käyttämättä.

En halua tinkiä hyväksytyistä asennusosista, sillä lämmittimien ja niiden osien asennukseen ajoneuvoihin on asetettu melko tiukat säännöt ja esim. pelkällä kiinteällä liitäntäjohdolla varustettuja lämmittimiä ei enää 2019 jälkeen ole saanut asentaa, pitää olla panssarikaapelia.
 
Letkuklemmareita lukuunottamatta laite vaikuttaa melko hyvin tehdyltä ja mukana tulleet asennusosat -tai se yksi kiinnitysrauta, on tukevaa tekoa.




Taittelen mukana tulleeseen kiinnitysrautaan 90 asteen mutkan
Madallan Defa -lämmittimeltä jäänyttä telinettä ja kiinnitän uuden lämmittimen raudan toiselle puolen. Sisääntuleva letku on lohkosta eli vesihanalta ja ulosmenevä termostaattikoteloon. Kytken pistokkeen. On testauksen aika.

Toiminnallisuusvideo:




8. marraskuuta 2020

Pesu- ja valokuvauspäivä

Syksyn aurinko näyttäytyi ja lämpömittarikin näytti kahdeksaa, joten oli aika pestä traktori.
Sen verran kostea ilma, että lasit jäivät huuruun. Pitänee lopultakin hankkia se ikkunanpesuri, olisi sille mökissäkin käyttöä.

 

6. marraskuuta 2020

Pikkukakkosen sulakerasian uusinta

Sulakerasia on tullut tiensä päähän.
Sulakkeita on vaikea saada pysymään pitimissään ja katkoksia sekä ylimenovastusta syntyy usein, mikä on jo näkynyt johtojen kuumenemisena ja koppuroitumisena. Lisäksi useat abiko -liittimet ovat löystyneet ja rasian kansi oli kadonnut.

Bongasin Ebaysta 12 -paikkaisen GM-sulakerasian
https://www.ebay.de/itm/293182214631
joka mitoiltaan sopi mainiosti entisen paikalle. Tuote oli edullinen, saapui Hong Kongista nopeasti ja vaikuttaa laadukkaalta.. 

Vanhasta kannattaa ottaa kuva, niin osaa sitten laittaa piuhat takaisin oikeille paikoilleen.

Kuten aina sähköasennuksissa, akunkenkä on syytä irrottaa asennuksen ajaksi.

Uuden rasian päissä olevat kiinnityskorvakkeet sahasin pois, koska rasia oli kuitenkin sen verran leveä, että niistä ei ollut hyötyä. Uudessa rasiassa on valmiina kuvassa näkyvät kaksi 5 mm läpireikää (kolmannen ja neljännen paikan välissä), joten kojelaudan tukirautaan tarvitsi vain tehdä kierteet uuden rasian 40mm pitkille M5 ruuveille.
Poratessa aloitusreikää kannattaa olla varovainen, sillä takana on releitä, jotka voivat vahingoittua.

Uudelle rasialle valmistin kuvan mukaiset hyppyjohdot (3kpl) alkuperäisen rasian alarivin mukaiselle virranjaolle.

Kun laitoin vanhoja liittimiä paikoilleen, niitä piti hieman puristella tukevan liitoksen takaamiseksi ja pari hajosikin, joten niihin piti puristaa uudet liitokset. Käytin eristeettömiä abikoja ja laitoin päälle kutistesukkaa.

Pitää vielä tarkistaa manuaalista oikeat arvot sulakkeille, vanhassa rasiassa oli kylvetty sulakepaikkoihin hieman sitä sun tätä.