8. joulukuuta 2021

Qtherm Arctic Auto moottorinlämmitin/letkulämmitin kiertovesipumpulla Valmet 305 traktoriin 5.12.2021

Valmet 305:ssä oli vanhan mallinen 500W Calix lohkolämmitin, joka vaikutti hyvin tehottomalta. Kiertovesipumpullinen lämmitin oli jo pikkukakkosessa ja se toimi oikein hyvin.

1000W versio Arctic Auto -lämmittimestä oli Maceakaupassa alle 90€ hintainen marraskuussa, joten hankin sellaisen.
Nyt pakkasten aikaan hinnat ovat nousseet ja saatavuus heikentynyt.

Lämmitin on Defa -yhteensopiva ja vaikka laitteen mukana tulee elementtikaapeli ja liitäntäjohto, sarjasta puuttuu sisätilan johtosarja, joten metsästän itselleni Torista 20€ arvoisen, kokonaisen setin.
Elementtikaapelin läpästä on jousi poikki, uuden saa varaosana esim. Motonetista ja kaapelin kuori on murtunut, mutta sen saa korjattua uudenveroiseksi liimaantuvalla kutistesukalla.

Defan johdot käydät tähän lämmittimeen, mutta toisinpäin ei onnistu.

Lämmittimelle olisi tilaa akun edessä suojapellissä, mutta lämmitin tulee hieman liian korkealle ja vesikierto ei toimi, joten sijoitan lämmittimen lähelle kehtoa.






Mukana tulevat kaapelit

Mukana tuleva asennusrauta, jota ehdin jo sovitella

Läpän korjaussarjassa on mukana uusi läppä, jousi ja akseli

Muokkaan uuden kiinnitysraudan 3x30 latasta


Sopiva paikka löytyy ruiskutuspumpun takaa, sivuun kiinnitettävä sisäänmenoletku tulee sylinterikannesta s:n muotoisella 16mm letkulla, joka taipuu nätisti alaspäin

Ulostulo menee lämmityslaitteen kennolle

Haaroitin virtakaapelille akun edessä

Pistorasia rintapellissä, sisään meno kaasupolkimen akselin vieressä

Vanha Modernum on ruma, mutta toimiva

Kuvassa näkyy kutistesukalla korjattu panssari. Pistukan alapuolelle poraan 3mm vesireiän



27. marraskuuta 2021

Valmet 305 suolihuuhtelua ja öljynvaihtoa 24.11.2021

Kun Valmet tuli taloon marraskuun alussa, oli ensimmäinen homma alkaa vaihdella nesteitä ja suodattimia. 

Pakkaset olivat tulossa ja tankissa saattoi olla vettä, joka aiheuttaisi ongelmia. Tyhjensin tankista noin 20 litraa löpöä astiaan, tyhjennysproppu löytyi kätevästi taka-akselin edestä. Ajoin nokkaa hieman ylös, niin tankki tyhjeni paremmin.
Kanisterissa olevan aineen voi pakkasella kaataa suodatettuna takaisin tankkiin, koska polttoaineessa oleva vesi on jäätynyt kanisterin pohjalle.

Tankkasin tilalle dieseliä, koska verottomaan hintaero ei ole iso eikä tule ongelmia, jos ajelee yleisellä tiellä. 

Moottoriöljyn vaihdon tein kaksivaiheisesti: tyhjensin ensin vanhat öljyt pois ja täytin 7 litraa mineraaliöljyä uuden suodattimen kanssa. 

Parin viikon ajelun jälkeen tein suolihuuhtelun: täytin öljytilaan litran verran dieseliä ja käytin noin 1500rpm puolentoista tunnin ajan, jotta likajäämät ja sakat huuhtoutuvat pois.
Pakuun olen useasti tehnyt saman, hieman pienemmällä öljymäärällä 8dl dieseliä öljyn sekaan. 
.
Sitten vaihdoin taas uudet öljyt, tällä kertaa laitoin hieman laadukkaampaa, synteettinen Neste LXE 10W-40 uuden suodattimen kanssa.

Nyt ei taas tarvitse hetkeen huolehtia moottoriöljyistä.








20. marraskuuta 2021

Valmet 305 polttoainesuodattimen vaihtoa 20.11.2021

Marraskuussa taloon tulleen Valmet polttoainesuodatin(kin) näyttää siltä, että ei ole aikoihin vaihdettu.
Vedenerotin näyttää rapistuneine maalipintoineen ikävältä.

Tähän malliin suodattimen vaihto on erittäin helppoa, toisin kuin esim. 565 esi- ja karkeasuodattimineen. 

Kun olen saanut suodattimen vaihdettua, täytän systeemin käsipumpulla. Ilman poistumista varten löysään suodattimen päällä olevaa banjopulttia.

Kaikki ok ja traktori käyntiin. Kummallista: kymmenisen muuttia käytyään alkaa hyytyminen. Käsipumpulla saan hieman eloa ja taas mennään kymmenen minuuttia ja sitten taas meinaa sammua. 
Kiivas keskustelupalstojen selaaminen alkaa: mikä meni vikaan?

Jossakin keskustelussa mainitaan, että pa-puolella aina, kun avataan liitos, jossa on kuparitiiviste, tiiviste pitää uusia. Uusinko banjon tiivisteet? En uusinut.

Vaihdettuani prikat täytän tällä kertaa kannulla suodattimen täyteen, jotta ei tarvitse pumpata. Valmetti lähtee käyntiin heti ja hyytyminen on tipotiessään.

Toinen vaihtoehto olisi ollut sakkakupin tiivisteet, joita minulla ei edes olisi ollut ja niiden metsästäminen olisi tuottanut ongelmia.

Melko antiikkisten näköistä filtteriä
Vedenerottimen/sakkakupin pohjalla on -mitäpä muutakaan kuin sakkaa 
Hinkkaan vedenerottimen/sakkakupin metallikuoren puhtaaksi maalista ja kierrän uuden suodattimen paikoilleen.
Nämä kuparitiivisteet pitää siis vaihtaa aina.

6. marraskuuta 2021

Valmet 502E -79 myytävänä -Myyty

Myytänä pitettillä pidetty ja huollettu pikkukakkonen.
Ihan viimeisiä 502:a mm. kupukatto ja kaarevat lokasuojat, kaasuvipu oikealla, yksivipuinen nostolaite ja yksiosainen, peltinen kojetaulun alaosa. 

E-mallissa lisäksi isompi hydrauliikan kaksoispumppu ja vahvempi etuakselisto esim. etukuormaajakäyttöön.

Olen omistanut tämän puolentoista vuoden ajan ja laitteeseen on tuona aikana tehty paljon peruskunnostusta, blogissa lisää https://terapiatraktori.dognet.fi

Kaikki tässä laitteessa toimii ja vaikka tunteja on takana, on laitetta pidetty koko ajan hyvin ja huollot on tehty ajallaan. 

Jäähdytinnestettä lukuun ottamatta kaikki nesteet ja suodattimet on vaihdettu, traktori on hyvin valmis esim. talven lumityökoitoksiin, video: https://youtu.be/ApiNXqBqyWo?t=110

Voimaa tässä riittää lingon vetoon oikein mainiosti ja järeitten ovakon ketjujen avulla pääset melkein mihin tahansa -ilman ketjujahan tällä on talvella toivotonta liikkua.

Hytissä voi patsastella vaikka paitasillaan, ei palella ahteria, lämpöä riittää ja kun laittaa etukäteen roikan päähän, saa ikkunatkin sulaksi sisätilanlämmittimellä. 

- hyvät renkaat edessä ja takana, alla Ovakon ketjut, joilla pääsee vaikka puuhun!
- ulkopuolisessa hydrauliikassa kolme ulostuloa, paluu ja lisäksi sähköinen tuplaaja
- letkulämmitin kiertovesipumpulla. Defa- sisätilanlämmitin
- moottori-, vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyt suodattimineen vaihdettu muutama tunti sitten, samoin vaihdettu PA-suodatin.
- moottoriöljyn suodatin vaihdettu patruunamalliseksi.
- laturi uusittu viitisen ajotuntia sitten, hyvä akku ja startti. Sulakerasia vaihdettu lattasulakkeille
- takalasi muokattu yksiosaiseksi, kaasujousilla. Materiaali naarmuutumatonta, kovapintaista ja huurtumatonta polykarbonaattia.
- ohjaamon ruosteet korjattu, ohjaamo äänieristetty ja verhoiltu 2020
- ohjauspyörä vaihdettu pienempikehäiseen, helpompi liikkua ohjaamossa
- alkuperäinen Grammer -istuin peruskorjattu ja verhoiltu alcantaralla, eristeenä 38mm Armaflex
- Pioneer Bluetooth -soitin
- päävalot halogeenia, työvalot lediä.
- nostolaitteessa uudet säätökammet molemmin puolin



28. lokakuuta 2021

Valmet 305 tuli taloon

Kajaanissa oli myynnissä nelivetoinen Valmet 305 etukuormaajalla.
 
Tunteja oli takana ja laite selkeästi kaipasi hellää huolenpitoa, mutta ihan toimivalta vaikutti muuten.
Tuntimittarihan näissä näyttää "reaaliaikaa", joten tuntimäärä ei ole verrattavissa vanhempien mallien mekaanisen tuntimittarin osoittamaan: näissä on yleensä aina enemmän tunteja kuin vanhemmissa malleissa.

Olin etsinyt lähinnä 455 -mallia, mutta niitten hinnat karkaavat tavoittamattomiin. Tällä 05-sarjalla on melko hyvä maine mm. kestävän etuakseliston ja 8+4 vaihteiston vuoksi. 455:ssä on 3.3-litrainen kone, tässä 2.7 -litrainen, turboahdettuna toki.
Myös öljykylpyiset levyjarrut ovat edistystä vanhoihin kuiviin levyihin verrattuna.,

Tässä houkutti myös Ålö 2000 etukuormaaja, joka on toki yksitoiminen ja pienellä kauhalla, mutta mukaan tuli 190cm kauha, josta voi nikkaroida tilavamman ja siihen sitten myös kaksitoimisen kauhankäännön, kun tässä on mekaaninen kauhan vapautus.
Varakauhassa oli joku toteuttanut hitsaajan vapauksia, asettaa selkeän riman omalle hitsausnäytteelle sitten joskus. 

Joku edellisistä omistajista oli tykännyt käyttää rautanauloja sokkina. En yhtään ymmärrä, koska hiusneula- ja saksisokat eivät maksa juuri mitään. Myös monet tapit on korvattu väljillä pulteilla ja mm., taka-akselista oikealta puuttuu kokonaan toinen rajoittimen kiinnityspanta ja toinenkin niistä on löysällä. 

Tiedossa on nesteiden vaihto, koska mitään tietoa huolloista ei ole, joten on varminta vaihtaa kaikki suodattimet ja nesteet.
Nesteitähän tässä riittää: yksin hydrauliikkaan menee 35 litraa, vaihteistoon ja perään/jarruihin 23 litraa ja etuakselistoon/planeettapyörästöön 5 litraa. Moottoriin toki vain 7 litraa.
Suodatin löytyy moottorista, polttoaineesta, hydrauliikasta kaksi ja vaihteistosta yksi.

Omilla, vähäisillä ajoillani ei huollon kustannus kuitenkaan muodostu pidemmän päälle kohtuuttomaksi.

Ensimmäinen hankinta oli pakoputken hattu. On tärkeää, että sylinteriin ei valu vettä putken kautta.
Itseasiassa koko putki pitäisi vaihtaa, ehjätä, sillä sen ulkonäkö on aika rujo. Ptken neljästä kiinnitysruuvista tosin vain yksi löytyy ehjänä, pinnapultit ovat juuresta poikki.

Seuraavana on takalasin vaihto: lasi on ajettu johonkin esteeseen ja kehys on mutakalla. Tilalle vaihdettu akryyli on auringonvalosta samentunut ja vääntynyt kieroon.


Voin suositella Pete´s Garagea ostopaikkana, kuljetuskin järjestyi kätevästi kaupan yhteydessä.
Joku on potkinut työsaapasta kynnykseen

Myyntipaikalla
Varakauha, vaatii sovitteiden muokkaamisen

 

Kotipihassa
Ensimmäinen homma oli rasvata istuimen kiskot, joku jättiläinen oli tällä ajanut ja istuin oli jumittunut taimpaan asentoon

Tarrojen hankinta esessä
Täälä puolen Bergiuksen viikate on kohdallaan, toisella puolella ottanut osumaa. Ylempi astin vaatii taivuttelua
Valoissa aika paljon laittamista
Takalasista ei näe ulos mitään.
Ohjaamo on melko siisti, verhoilussa muutama korjattava kohta
Häikäisysuojaa ei toki talvella tarvita
Radio oli, ei niin yllättäen -mykkä

Rautalankaa
Rautanaulaa
Kallistuksen säätö haukkaa tyhjää
Toinen panata pitää hitsailla ja kiristää entinen, paljon väljyyttä