Veljeni varastosta löytyi -74 mallin Boström -istuin, joka oli melko siistissä peruskunnossa, kiitos aikanaan hankitun istuinsuojan.
Halusin asentaa tämän -79 malliin, koska se oli käynyt hieman väljäksi, eli keikkui hieman holtittomasti. Lisäksi istuin on huomattavan paljon isompi kuin vanha malli varaten tilaa ohjaamosta.
Istuimessa oli myös istuinlämmittimen elementit, mutta purkasessani verhoilua elementin kankaat varisivat tomuna maahan, joten ne menivät roskiin.
Alkuperäinen verhoilu ei juurikaan ollut pelastettavissa, jolloin mieleen välähti, että 565:ssa olin verhoillut istuimen 32mm Armaflex -eristeellä, joka on erinomainen lämmöneriste ja kaiken lisäksi kestää hyvin kosteutta. Avomallin traktorissa tämä tuli moneen kertaan todettua.
Käytännössä tuon eristeen kanssa ei tarvita mitään istuinlämmittimiä, suojaa nimittäin todella tehokkaasti kylmyydeltä.
Eriste on hinnaltaan melko suolainen, päälle 30 euroa neliö, mutta tähän projektiin sitä ei paljoa kulu.
Valitettavasti asennettuani istuimen paikoilleen, totesin, että vaihdevivun geometria on uudessa mallissa erilainen kuin vanhassa, joten peruutusvaihteella osuu ikävästi istuimeen.
1979 -mallin alkuperäinen istuin siis kunnostukseen, mutta se on oman artikkelinsa ansainnut.
|
Istuinsuoja, käsittääkseni alkuperäinen lisävaruste, ensimmäinen homma on hellävarainen käsinpesu. |
|
Alkuperäinen verhoilu istuinsuojan alla on "normaalikuntoinen" |
|
Ruostetta |
|
Fosforihapolla ruosteet pois. |
|
Fosforihapon jälkeen teräsharjalla irtokarsta pois ja kuuppa on maalausvalmis |
|
Osat maalissa, vanha ruskea Normadur HS65 |
|
Armaflexin sovittelua. Takana on hyvin tiukkaan tarttuva liimapinta, joten palasten pitää osua kerralla |
|
Näyttää hieman karskilta, mutta sillä ei ole merkitustä, koska päälle tulee isuinsuoja |
|
Rungon sovitusta, hieman työtä teettää lisälohjon vivusto |
|
Valmista |