Ebaysta bongasin filtteripaketin, 0 450 198 009 suodattimineen ja hiluineen. Banjot piti vaihtaa 8mm kokoon, muuten istui samalla tavalla paikoilleen kuin edellinenkin.
Toimituskuluineen Britanniasta noin 45€. Harmittaa, jos brexit iskee ja alvi aletaan lisätä tilauksiin. Paljon tavaraa saa tuolta edullisesti, vaikka punta onkin hieman kallis.
pikaisen kokeilun perusteella ei vuoda.
3. lokakuuta 2019
2. lokakuuta 2019
Polttoainejärjestelmän "parantelua"
Piti laittaa tuo parantelua -sana hipsukoihin, kun en ollut ihan varma, että pitääkö ehjää systeemiä mennä korjaamaan, koska lopputulos ei näillä tarpeilla ollut toivottu.
Simmsin systeemin suodatinjärjestelmä on melko hankala huoltaa, tykkäisin enemmän sellaisesta mallista, jossa olisi helposti vaihdettava irtopatruuna ja sakkakuppi vedenerottimella.
Simmsin systeemin suodatinjärjestelmä on melko hankala huoltaa, tykkäisin enemmän sellaisesta mallista, jossa olisi helposti vaihdettava irtopatruuna ja sakkakuppi vedenerottimella.
Lopputulos oli periaatteessa hyvä, sakkakuppu meni heittämällä vanhan karkeasuodattimen tilalle, mutta uusi IKH:n Bosch -mallinen jalka vaati uudet liittimet ja vanhojen linjojen jakamisen 7mm kumiletkulla.
Harmi vain, että sakkakuppia ei saa kiristettyä niin tiukkaan, etteikö tihkuisi polttoainetta ja suodatinta ei uskalla niin kireälle ruuvata, että pitäisi.
Nämä kilkkeet saavat lähteä ja aitoa Boschia on tilattu Ebaysta tilalle.
IKH:lta saa joskus ihan hyvääkin tavaraa, nämä kilkkeet ovat jotain muuta. Olisin ehkä voinut reklamoida, mutta ehkä olisin saanut vain uuden tuotteen tilalle, mutta olisiko se ollut yhtään parempi?.
IKH:lta saa joskus ihan hyvääkin tavaraa, nämä kilkkeet ovat jotain muuta. Olisin ehkä voinut reklamoida, mutta ehkä olisin saanut vain uuden tuotteen tilalle, mutta olisiko se ollut yhtään parempi?.
Vanha Simms -suodatinpaketti, oikealla karkeasuodatin. Suodatinelementtien vaihdosta on juttua tuolla teksteissä. Melkoinen himmeli vaihdettavaksi, ei ihme, että jää monesti vaihtamatta. |
Siirtopumpusta on käsikäyttövipu kadonnut. |
Paluu tankkiin, tähän laitan t-liittimen ja 7mm letkun suodatinljalkaan menevälle M14 -liittimelle |
.
Uusi italialainen pumppu paikoillaan, tätäsaa myös puolet halvempana kiinalaisena |
Uusi suodatin paikallaa, ei meinaa pitää millään kiristyksellä, myös sakkakuppi tihkuu |
Vuotaa tiivisteen välistä |
Nätti paketti noin muuten, M14 liittimet suodatinjalkaan eivät lähteneet pitämään kupariprikoilla, vaan piti laittaa teflonia |
Suodattimelta pumpulle uusi linja letkusta |
Oikealla siirtopumpulta tuleva linja sakkakupille, josta suodattimen taakse sisäänmeno. Päällä on paluu, joka haarautuu suuttimelta tankkiin. Vasemmalla syöttöpumpulle lähtö |
565 nostolaitteen öljynvaihto
Jonkin aikaa on kulunut nostolaitteen öljyn vaihdosta, joten on aika.
Ennen vaihtoa lisään huuhteluaineeksi pari litraa polttoöljyä ja ajan nesteetä lämpimäksi.
Ennen vaihtoa lisään huuhteluaineeksi pari litraa polttoöljyä ja ajan nesteetä lämpimäksi.
Sen jälkeen ajan keulan ylös, että neste valuu pumpulta pois. |
Säiliön magneettikorkkiin on kertynyt epäpuhtauksia, jotka on syytä ajaa paineilmalla pois. |
Suodatin on melko tunkkaisessa kunnossa, mutta sen saa puhtaaksi jarrukliinerillä ja paineilmalla. |
Hieman rispaantuneen verkon harsin kasaan rautalangalla. |
Säiliön tulpan mutteriin vaihdan uuden R8- kokoiseo-renkaan. |
Lisään järjestelmään 7 litraa 32-tyypin öljyä. |
Hihnankiristin
Tuulettimen hihna on tässä mallissa aika hankalassa paikassa ja jos laturi ei ole samalla hihnalla, ei siinä yleensä ole kiristintäkään. Joissakin malleissa, joissa alkuperäinen tasavirtalaturi on tallella, hihnaa voi kiristää laturin kiinnikkeellä. Tähän on vaihdettu vaihtovirtalaturi.
Hihna on varsin löysä, joten rakensin laturin korvakkeeseen kiinnitettävän kiristimen. Kiristintangon molemmissa päissä on hahlot, joten paikoilleen passaaminen on helppoa. Laturin korvakkeeseen hitsasin kiinteän 10mm pultin.
Kiristin on laakeroitu, joten sille voi odottaa pitkää ikää.
Hihna on varsin löysä, joten rakensin laturin korvakkeeseen kiinnitettävän kiristimen. Kiristintangon molemmissa päissä on hahlot, joten paikoilleen passaaminen on helppoa. Laturin korvakkeeseen hitsasin kiinteän 10mm pultin.
Kiristin on laakeroitu, joten sille voi odottaa pitkää ikää.
Vesiletkun vaihto
Alavesiletku hieman hikoili. Ihmettelin jo viime talvena nesteen hävikkiä, joten letkun vaihto lienee paikallaan.
IKH:lta alavesiletku löytyy hyllystä.
Ennen vaihtoa lasken vanhat vedet pois ja lorottelen tilalle 5% kaliumhydroksidiliuoksen, jonka ajan lämpimäksi ja annan vaikuttaa pari päivää järjestelmässä. Joku vanha ohje kehottaa käyttämään soodaa, mutta emäksisenä kaliumhydroksidi toimii myös.
Irrotan alavesiletkun ja ajan painevettä systeemin läpi, että sakat irtoavat.
Ennen vaihtoa lasken vanhat vedet pois ja lorottelen tilalle 5% kaliumhydroksidiliuoksen, jonka ajan lämpimäksi ja annan vaikuttaa pari päivää järjestelmässä. Joku vanha ohje kehottaa käyttämään soodaa, mutta emäksisenä kaliumhydroksidi toimii myös.
Irrotan alavesiletkun ja ajan painevettä systeemin läpi, että sakat irtoavat.
Vanha neste on aika tunkkaisen näköistä.
Letkun välissä on ollut Calixin lämmitinelementti, joten se löytää uuteenkin letkuun paikkansa.
23. syyskuuta 2019
Vesihana jumissa
Lohkon kyljessä oleva messinkinen vesihana on ollut siitä saakka jumissa, kun traktori on talossa ollut. Olen varovasti koettanut antaa sille toholla lämpöä, mutta vääntää en ole oikein uskaltanut, kun ei tiedä, mitä pahimmillaan voi hajota.
Sitten muistin, että minulla on Volkkarin iskarin yläpään avaushylsysetti, Biltema 20-345.
Sitten muistin, että minulla on Volkkarin iskarin yläpään avaushylsysetti, Biltema 20-345.
Jatkovarrella sai kätevästi voimaa vääntöön ja niin se vain napsahti auki ja nyt toimii ihan sormitiukkuudellakin.
10. heinäkuuta 2019
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)