24. heinäkuuta 2020

Taas asiaa pikkukakkosen tarroista

Jossakin vaiheessa toteutetun ylimaalauksen jäljiltä alkuperäiset tarrat ovat kadonneet. Uusia kuitenkin saa. Teippikauppa.fi Toimitti toukokuussa tarrat sivuille ja taakse.
Toimituksen mukana oli selkeä asennusohje, jota noudattamalla on helppo onnistua. 

Takapeltiin tuleva tarra on melko passeli, mutta kylkiin asennettava tarra on selkeästi liian iso. Sopii toki tarkkaan asemoituna paikalleen -asennettava melko ylös, mutta näyttää hieman oudolta noin isokokoisena.

Teipataan kiinni alareunasta asennusta varten

18. heinäkuuta 2020

Tarroille kyytiä

80-luvun "Olen autolomalla -tarra sai lähteä samoin kuin kulahtanut nostolaitteen käyttöohje vastakkaisesta lasista. Se olikin tiukassa, piti tarjota lämmintä ilmaa lisäksi.

27. kesäkuuta 2020

Muistoja 7 vuoden takaa: 565 hydrauliikkapumpun irrotus

FB aikajanalta: "Harvinaisen sotkuista puuhaa tuo vuotava traktorin hydrauliikkapumpun irrotus. Ristiriitaista, koska juuri näissä kohteissa pitäisi noudattaa ehdotonta puhtautta. Lisäksi tulee herkästi pipi, jos ulosvetäjän ote lipeää ja vehjes singantaa asentajan ylähuuleen."
Pumppu saatiin vaihdettua, uusi tuote hankittu IKH:lta. Tehossa oli merkittävä ero: melko pian istuimen vieressä kupariputki pamahti suihkuttamaan.

25. kesäkuuta 2020

502 istuimen sovitusta kunnostuksen jälkeen


Melkoinen kolossihan tuo -79 -mallin alkuperäinen Boström on. Vie tilaa hytissä reilusti enemmän kuin vanhempi malli ja painaa varmaan tuplaten. Istuimen jousitusmekanismi on myös kehittyneempi, mm. korkeussäätö toimii nostamalla istuin käsin haluttuun korkeuteen, johon se lukittuu. 

Vielä on ratkaisematta, miten saisi hieman edestakaisin keikkuva liike eliminoitua: rungossa on pitkittään hieman samanlainen tappi kuin vanhoissa punaisissa Valmeteissa ja se on hieman kulunut. Tässä se toimii kyntöasennon kallistuksen tappina.

 Ongelma on se, että istuimen jalustassa oleva osa on kuitenkin sovitukseltaan tiukka, joten tappia ei voi vaihtaa paksummaksi. Myöskään tilaa ei liiemmin ole lisätä tavaraa.

Täytyy hieman miettiä. Verhoilu on myös hieman irronnut, tilauksessa on uusi kangas.

24. kesäkuuta 2020

Istuimien kunnostusta

Black lives matter, myös traktorin istuimissa ja tasa-arvo nimissä kummatkin saavat saman värin. 

23. kesäkuuta 2020

Pikku sipistelyä ja blingblingiä

Nostolaitteen vivun kaari on hieman hapettunut ja tarra on melkein kulunut pois. Viedään sitten homma päätyyn saakka ja kiillotetaan kaari sekä liimataan alkuperäisen tarran tilalle vinyyliteippi.
Tiedän kyllä, milloin nostolaite on nostoasennossa ja milloin se on laskuasennossa, ilman opastavia tarrojakin.



Nyt ei hehkua tarvitse, mutta keväällä totesin sen ei.toimivaksi. Sulakerasia oli suurin syyllinen, pitäisi uusia koko viritys. Sen lisäksi hehkutulpan liitin oli löysä ja muutenkin huonossa hapessa, joten jouti uusia. Samalla huomasin, että polttoainetta syöttävä liitos vuoti alleen, syy oli tuo helmiliitoksen alla oleva mutteri, joka piti kiristää.

18. kesäkuuta 2020

502 ruostekorjailua #2

Ovien karmit reunat kaipaavat uutta maalia, joten toteutetaan tämä.

Yritin kuivatella bitumi-vaahtomuovipohjaista tulipellin eristettä, mutta se oli imenyt vettä ihan reilusti, joten päätin heittää sen mäkeen. Hyvä niin, sillä muuten en vettymisen syytä olisi heti huomannut. Nämä reiät pitää lukuisien muitten reikien ohella tukita. 
Hytin lattia alkaa olla käsittelykunnossa
Kytkin ja jarrupolkimien läpiviennit ovat hajalla, joten teen roiskeläppäkumista uudet 
Lattia paikallaan, alasaumaa kiertää solukuminauha
Melko tukeva kerros Katepal K-36 siveltävää bitumia, myös saumoihin. Aika järkyttävän rumaa ainetta, mutta tähän tulee vielä pari juttua päälle
Tälläkin osastolla bitumivuoraus, samalla kaikki saumat tulee varmasti tiivistettyä