24. lokakuuta 2021

Valmet 502 polttoainesuodatin vaihto, röpötystä ja ilmavaivaa

 Vaihdoin noin kuukausi sitten pa-suodattimen, vaikutti olevan vaihdon tarpeessa. Vaihdoin myös pumpun öljyt -mitä sieltä nyt tuli, lähinnä dieseliä ulos.

Sitten alkoivat ongelmat: alkoi käydä epätasaisesti, röpöttää ja kierroksia ei oikein saanut nousemaan.

Ilmaongelmaltahan tuo vaikutti, mutta mikä olisi mennyt pieleen, kun vaihdoin kuitenkin uudet tiivisteet suodattimeen ja kaikki oli pelannut ennen suodattimen vaihtoa?

Ensimmäisenä tyrkkäsin paluuputkeen paineilmaa, josko olisi mennyt tukkoon, ei auttanut. 

Sitten jossakin keskustelussa muistaakseni mainittiin suodattimen päällä ollut banjoliittimen neulareikä, joka päästää korvausilmaa järjestelmään. Jos korvausilmaa ei tule, järjestelmään syntyy alipaine ja soppaa ei saada kulkemaan koneeseen tarpeeksi.

Otin banjoliittimen irti ja tosiaan, se oli aika tukossa. Maaliruiskun puhdistusneulalla sorkin reiän auki ja hoonasin pultin läpi menevän reiän 2mm poranterällä.
Kun puhaltelin paineilmalla, ei ahdistanut enää läheskään niin paljon.

Vaihdoin varalta IKH:n uuden suodattimen, maksoi hurjat 2,60€. Vaihdoin vielä kerran suodattimen kannessa olevan tiivisteen, suodattimen alla olevan tiivisteen sekä karassa olevan o-renkaan.
Kiristyspulttia ei kannata kiristää liikaa, jotta tiivisteet pysyvät ehjänä.

Banjoliittimeen vaihdoin uuden kupariprikan -myös alle, joka puuttui kokonaan. 

Banjoliittimen ja suuttimen välissä on kumiletku, jonka irrotin. Kumiletkuun työntämällä paineilmaa saa järjestelmän ilmattua helposti. Thermostart -purkin päällä oleva huohotin pitää sulkea sormella.
Paineen kanssa on hyvä noudattaa varovaisuutta.

Löysäämällä pumpun kyljessä olevan banjoliittimen, saa ilmat pois perille asti.

Pikkukakkonen lähti käyntiin ilman jauhamista ja kävi heti tasaisemmin sekä otti kierroksi huomattavasti terhakammin.

Vanha suodatin, saattaa olla jo ikää.
Pumpun öljyntäyttö, melko selkeä merkintä
Käsipumppu tipautettu alassuin, että pääsee tyhjennysproppuun käsiksi
Ylivuotoputki
Tyyppikilpi
Öljyntäyttöapuri
Paluuputken banjoliitin ja suodattimen kasausruuvi keskellä, tämä ei ole siis ilmausta varten
Uutta ainetta sakkakuppiin
Banjopultin putsausta, huohotinreiän avaus käynnissä.
Letkuun paineilmaa, niin järjestelmä täyttyy helposti.
Thermostartin päällä oleva huohotin on tukittava ilmaamisen ajaksi
Tämän liitoksen löysääminen poistaa loputkin ilmat
Banjossa uudet liittimet
Uusi suodatin

29. elokuuta 2021

Muistakaa rasvata säätökampi

 IKH:n säätökampi alkoi tuntua jo uutena melko traskaalta ja viime keväänä toiselle puoleller hankittu ei pyörinyt enää ollenkaan.
Vaanmistäpä' sen tietää, että sitä ei ole tehtaalla rasvattu lainkaan, koska käyttöohjetta ei mukana tule. Alkaa rasvan puute jossakin vaiheessa ikävästi takerrella ja talvella todennäköisesti jäätyy kiinni.

Yllättävän paljon menee tuollaiseen kulmavaihteeseen rasvaa.



20. elokuuta 2021

Säätökammen vaihto

Uskottava se on, että normaali 8.8 -kovuuden teräs ei kestä tuollaisessa käytössä, jos isku on tarpeeksi kova. Säätökampi otti keväällä iskua takakauhasta, joka otti lumiketjuihin kiinni ja taittoi kammen akselin.
IKH:ltä hankin uuden säätökammen, jonka hinta on hieman suolainen, mutta oletettavasti tuote kestää traktorin jäljellä olevan iän ja joskus on hyvä, että nostovarsien nostokorkeutta saa passattua -toisella puolella on myös säätökampi. 
Kaipa siitä myös jotain mielihyvää saa, että on kiiltäviä osia, mitä ihailla.

Yläpää istuu nätisti, mutta alapäähän alkuperäinen tappi on liian lyhyt, joten uusi on tehtävä M16 osakierrepultista. 
Tämäkin on hieman pehmeää ainetta tuohon tarkoitukseen, joten jossakin vaiheessa voisi käydä tappikaupan kautta, ties vaikka tuollainen pitkä malli löytyisi.

 

27. maaliskuuta 2021

Vetovarren pulttien korjaus ja vaihto, Valmet 502

Näitten kiinnitysten pitäisi olla ikuisia, mutta jostakin syystä on lähtenyt ketjureaktio.

Onneksi huomasin ajoissa, että vetovarren kiinnitys runkoon oli irtoamaisillaan, enää yhdellä pultilla kiinni, joka sekin lähti sormin kiertämällä irti. Yksi pinnapultti / vaarnapultti puuttui, toinen oli katkennut ja kolmannesta puuttui mutteri.
Toisessa kuvassa näkyvä mutteri-pulttiyhdistelmä on jumissa, en saanut mutteria irti, joten on ehkä viisasta uusia sekin.

Toiselta puolen puuttui myös yksi pinnapultti, kuvassa mutteri on irrotettu mallin vuoksi.
Marjakangas ainakin myy tuota pulttia, jonka yläpää on 5/8 UNC ja alapää 5/8 UNF, eli sama mutteri kuin takapyörässä.
https://www.konekorjaamo.fi/pinnapultti-72650.html

UNF=fine, hieno kierre
UNC=coarse, karkea kierre

Paikalliselta Acgolta löytyy onneksi sopiva määrä pultteja, heilläkin vain tuo kartiomutteri / pyöränmutteri on tuskastuttavan kallis, kuten Marjakankaallakin, noin 12€.

Acgon hinta pultille on 12€/kpl, ei ihan halpaa, mutta jos kestää laitteen iän, niin sitten ok.
Mutterit löytyvät IKH:lta hieman matalampana versiona, ilmeisesti David Browniin tarkoitettu. 

Sitten katkenneen pultin pariin: pistepuikolla keskelle pulttia merkki, sitten 4mm terällä aloitus. Jatkan 6.8mm terään asti. Sitten isken reikään M8 torx -palan. Tynkä lähtee helposti irti ja bitsikin säilyy ehjänä.

Sen jälkeen putsaan reiät jarrukliinerillä ja paineilmalla. Jotta saan väännettyä pinnapultin kiinni, kiristän viilapenkissä mutterit selät vastakkain, jotta pääsen voimalla kiertämään pultin kiinni. Laitan vielä lukitetta varmisteeksi.

Mutterit kiristän pitkällä varrella kunnolla kiinni, vieläkin hauiksessa tuntuu rasitus.
Muttereihin laitan likitteen ja kaupasta haetut 5/8 UNF -mutterit asennan myöhemmin. Alkuperäiset mutterit ovat niin korkeita, että niihin ei tuplavarmistusta saakaan.



30. tammikuuta 2021

Lumen linkousta Valmet 502E -79, raskasta on nuoskainen lumi

Takakauhalla olen viime päivien nollakelissä yrittänyt tuuppia enimpiä lumia pois tontilta, mutta se on hieman tehoton vehjes linkoon verrattuna. Suojasää on kostuttanut kinoksen läpikotaisin ja meinaa ilmaista viimeisetkit mehut Valmet -raukasta.

3. joulukuuta 2020

Qtherm Arctic Auto, kiertovesipumpullisen letkulämmittimen asennus, Valmet 502

Valmet 502:ssa oli letkulämmittimenä hurjan tehokas 2.5kW Defa, jonka halusin vaihtaa kiertovesipumpulliseen. 
Vanhan IEC-pistukan, joka oli jo hieman kärsinyt, vaihdoin uudenmalliseen, Defa -minipistokeversioon. Pellin alla on haaroitin sisätilan pistokkeelle
Sisätilan pistorasialle löytyi sopiva paikka kojetaulun alta

Tori.fi:stä bongasin kesällä kahdella kympillä Defa Termini 1000W sisätilanlämmittimen


Lämmitin on pieni ja kompakti ja mikä oli yksi ratkaiseva tekijä: pistukkaan käy Defa -liitäntäjohto! Qthermin johto toisaalta ei käy Defaan, mutta se ei haittaa. Pakkauksessa mukana tulleet johdot jäävät siis käyttämättä.

En halua tinkiä hyväksytyistä asennusosista, sillä lämmittimien ja niiden osien asennukseen ajoneuvoihin on asetettu melko tiukat säännöt ja esim. pelkällä kiinteällä liitäntäjohdolla varustettuja lämmittimiä ei enää 2019 jälkeen ole saanut asentaa, pitää olla panssarikaapelia.
 
Letkuklemmareita lukuunottamatta laite vaikuttaa melko hyvin tehdyltä ja mukana tulleet asennusosat -tai se yksi kiinnitysrauta, on tukevaa tekoa.




Taittelen mukana tulleeseen kiinnitysrautaan 90 asteen mutkan
Madallan Defa -lämmittimeltä jäänyttä telinettä ja kiinnitän uuden lämmittimen raudan toiselle puolen. Sisääntuleva letku on lohkosta eli vesihanalta ja ulosmenevä termostaattikoteloon. Kytken pistokkeen. On testauksen aika.

Toiminnallisuusvideo: