16. kesäkuuta 2020

Valmet 502 yksiosaisen takalasin valmistus -koska mä voin

Halusin pikkukakkoseen yksiosaisen lasin, koska kaksiosainen on aika hassun näköinen ja sen käyttö on hieman hankalaa. isoin ongelma vanhan mallin (ennen -80) lasissa on se, että ojhjaamon takaosa ei ole suora, vaan iinä on keskellä kevyt pokkaus.
Tämä aiheuttaa lasin valintaan haastetta.

Veljeni varastoista löytyi vanhat 502:n karmit, joten omia ei tarvinnut uhrata.

Valmetti selvisi perin vähillä muutostöillä, joten omat lasit on mahdollista heittää paikalleen tuosta vaan.
"Lasiksi" valikoitui UV-suojattu, Bayer-konsernin valmistama 4mm kovapintainen Macrolon AR polykarbonaatti, jolla tuoteselosteen mukaan on varsin hyvät ominaisuudet mm. naarmuuntumisen keston suhteen.

890x1080mm ruudun toimitti oululainen Muovia.fi melko siedettävällä toimitusajalla ja alhaisin toimituskuluin. Ruudulle jäi hintaa noin 150€ kuluineen. Suosittelen toimittajaa.

Lopputulos miellyttää omaa silmää ja toimivuuskin on hyvä. Eräs jännitysmomentti on PC-muovin eläminen, aika näyttää miten se toimii eri lämpötiloissa.

Lahjakarmeissa ei ollut ehjiä laseja ja toinen karmi oli taittunut, onneksi juuri siitä kohtaa, joka muutenkin leikataan pois
Alareunan lista ja tiivisterempsu saavat lähteä
Originaali kehys ei suostunut irtoamaan, saranatappi oli ruostunut kiinni ja kun yritin nitkuttaa irti, meinasi irrota koko sarana
Ensimmäinen sovitus
Alempi kehyksen puolikas sovituksessa

Koska normaalisti lasit ovat hieman limittäin, karmiin pitää hitsata lisää tavaraa, että se täyttäisi aukon
Melko valmis kehys , mutta tästä on vielä pitkä tie "ihan valmiiseen"
Kaasujousen geometriaa passailemalla luukun saisi pysymään kiinni pelkillä kaasujousilla, päätin kuitenkin tehdä alkuperäistä mukailevan lukituksen, mikä edellytti lukitussalpojen pidennystä. Karmiin tulee vastaava kolo
Kaasujousen yläpää. Laskin, että 500mm / 130N jousi riittäisi, mutta sellaista ei ole helppo löytää ja tukevuuden kannalta muutenkin kaasujousia pitää olla kaksi. Puuilosta löysin 2kpl 200N kaasujousia, jotka osoittautuivat sopivaksi tähän projektiin
Kaasujousen alapää
Lukituksen hahlo
Käyttörivat valmistan 13mm teräsputkesta. Koska taivutinta en omista, tein kulmat jiiriin
Sinkkipohjissa
Maalattu Valmetin keltaisella Normadurilla
Lasiksi valikoitui 4mm UV-suojattu Macrolon AR kovapintainen polykarbonaatti 
Suojamuovi paikoillaan, muotoon leikattu rälläkän millin laikalla. jätän elämistä varten reunoilla reilun varan
Solukumitiiviste lasin alle

Polykarbonaatin kylmätaivutus

Karmin vekkiä varten pitää tehdä kevyt taivutus lasiin. Vekki myös lisää lasin jäykkyyttä.

PC-muovia on yleensä helppo taivuttaa noin 6mm vahvuuteen saakka kylmänä. Suurena apuna olisi kanttikone, mutta taivutus onnistuu pöydän reunaa vasten, kun kiinnittää levyn puristimilla ja alumiiniprofiililla paikoilleen.
Toinen osa on kiinnitetty pöytään  ja toisen osan päällä on tukena vanerilevy ja alumiinilista.
Taivutus pitää tehdä reilusti "yli", koska muovi pyrkii palautumaan muotoonsa.



Kiinnitän lasin alumiinilistoilla ja vetoniiteillä. PC-muovi elää lämpötilan mukaan ja toivon, että niitit antavat sen verra periksi, että lasi saa elää kehyksessään
Karmin hyttiä vasten tuleva solukumitiiviste
Pidennän oikeaa saranatappia ja poraan siihen reiän hiusneulasokkaa varten, koska avattuna lasi voi muutoin liukua pois saranoiltaan
Lasi paikoillaan, Hieman jännitti tuo pokkauksen toimivuus, mutta se onnistui paremmin kuin odotin: lasi on tosi jämäkkä. Kehyksen ja alkuperäisen lisäistuimen välissä on nyt jonkinkokoinen aukko täytettävänä, mutta se ei ole iso ongelma.
Kokonaan auki. Pitää vielä miettiä, tarvittanko väliasentoja. Alkuperäisen apumiehen penkin ja lasin välissä on nyt isohko aukko, mutta sen täyttö ei ole iso ongelma

14. kesäkuuta 2020

Miten se ruoste leviää?

Kuten yleensä aina "se pieni reikä" kasvaa massiivisen isoksi onkaloksi. Kitillä paikattuun oveen odottaa soiro peltiä ja työkalukotelon pitsimäinen pohja on paikattava ehjällä metallilla. Hommaaei helpota yhtään se, että sen tekemäsi leikatun viillon reikä ei ole tarvittavan iso, vaan sitä pitää koko ajan isontaa, että hitsi tarttuu siihen.
Varokaa vaahtomuovipohjaisia äänieristeitä!

Lattian takakolmiot ovat aika lohduttomassa kunnossa, uutta peltia kehiin
Lokasuojan päällä on reikiä, joitten käyttötarkoitus jää arvoitukseksi. Näitten lisäksi ohjaamossa on runsaasti paikattavia ruuvinreikiä ja ruostekoloja, joista vesi pääsee sisälle.

13. kesäkuuta 2020

Leviää hommat käsiin -Valmetin lattian irrotus

Yriton säästää itseni lattian irrottamiselta, mutta totesin kytkin- ja jarrupolkimien kumien vaativan uusintaa, joten irrotin sen lattian kuitenkin. poistin lattiasta isommat ruosteeta ja vedin pintaan molemmin puolin happopohjamaalin.

Äänieristeeksi -lähinnä värinöitä vaimentamaan- levitin aluksi vain pohjan puolelle siveltävää bitumia, josta on omakohtaisia, hyviä kokemuksia autopuolelta.

Pitihän se ohjaamon ylälattiakin sitten avata ja katsoa, mitä sille tekisi. Läpivientikumit on ainakin uusissa ja aluevaihatjan palje.

Tulityökorttia ulkoiluttamassa

11. kesäkuuta 2020

502 ruostekorjailua #2

Muutaman päivän fosforihapossa muhittuaan alkoi ruoste lähteä kaapimalla hienona jauhona pois.

7. kesäkuuta 2020

502 ruostekorjailua

Valmetin verhoiluun on käytetty vaahtomuovipohjaista äänieriste/verhoiluhuopaa. Tämä oli imenyt kosteutta mm. oviin.
Myös hytin lattia kaipaa korjausta, mm molemmat kulmapalat lattian takaosasta pitää korjata. Kulmapalan ja lattian välisestä raosta pääsee vesi sisälle.
Revin kaikki eristehuovat pois hytin seinistä ja ovista, tarkoitus on korvata ne bitumilevyllä ja verhoiluhuovalla.
Ruostekohdat käsittelen fosforihapolla.


Ruostekorjaus epoksilla ja alumiinilla
Hytin lattia sivelty fosforihapolla. Parissa päivässä pitäisi ruosteen olla hieman toisessa olomuodossa.

5. kesäkuuta 2020

502 Katon fiksausta. Ei tullut ylioppilasta tähän taloon

Lasikuidusta valmistettu katto kaipasi hieman korjausta. Hytin yläreunoissa oli myös ruostetta, joka piti poistaa ja maalata yläosa uudelleen.

Kattoon oli tehty reikiä mm. kaiuttimille ja työvalotkin oli asennettu suoraan lasikuituun kiinni. Tiiviste oli rispaantunut ja valojen telineen reiästä tiputteli vettä ohjaamoon.

Poistin kaiken ylimääräisen roippeen katosta ja paikkasin reiät lasikuituhartsilla.

Katon kiinnitystappien tiivistekumi oli rikki, joten irrotin tapit ja laitoin uuden kumitiivisteen.
Tapit olivat ruostuneet tosi tiukkaan kiinni. Puhdistin ruosteet ja takaisin asennuksessa käytin kotelonsuoja-ainetta tapin kierteissä -hidastaa ainakin hieman korroosiota. 

Hioin lasikuidun maalausta varten epäkeskohiomakoneella, suihkuttelin pintaan muoviprimerin ja maalasin Valmetin vanhalla ruskealla, Normadur HS65.

Ihan siinä hilkulla vuosimalli on, etteikö katto ja vanteet olisi jo tehtaalta valkoiset. Päätin kuitenkin jättää katton alkuperäisen väriseksi



23. toukokuuta 2020

Karjapuskurin korjausta

Etuakselia suojaava karjapuskuri on ottanut ilmeisesti metsäajossa (sekin) siipeensä. Tuon voisi vielä oikaista, mutta pääty on hieman litistynyt, joten uusin koko putken. Ihan noin järeää putkea en Joensuun Ykkösteräkseltä onnistunut löytämään, mutta ei ole tarkoitus metsään tuolla mennäkään, joten vähempi riittää. Edellinen oli myös ulkohalkaisijaltaan standardi 76mm.

Isolla rälläkällä pätkin palaset pois, jätän runoon tulevat palkit paikoilleen. Pahvi suojaa keulaa kipinöiltä.
Pätkäisen putken 140 cm mittaan ja hitsaan paikoilleen. 3mm plootusta leikkelen päätyyn tulpat ja hitsaan paikoilleen. Hion epäkeskolla pinnan karkeaksi.
Pohjamaalina Motonetin ihan laatukama, 2k akryylipohjamaali, joka kuivuu todella nopeasti
Pintaan Valmetin vanha ruuskea, Normadur HS65 uretaaniepoksi