30. tammikuuta 2022

Valmet 305 sivurajoittimien vaihto

 Valmetin sivurajoittimissa on paljon korjattavaa: molemmista puolilta puuttuu toinen taka-akselin kiinnityspanta ja toisen puolen ainoa on valmiiksi löysä. 

Oikean puolen vetovarteen tuleva nivel on löysästi kiinni, tämän korjasin jo marraskuussa, kun piti noutaa linko 15 kilometrin päästä. Pultti piti avata rälläkällä, koska löysyys oli tuhonnut kierteen.

Väljyys joka nivelessä kertautuu työkoneen heittelehtimisenä, joka rasittaa niin traktoria, työkonetta kuin kuljettajaakin.

Marraskuussa parantelin jo hieman oikeaa puolta muutenkin, mutta sitten totesin, että väljyyden korjaaminen monesta kohtaa ei kannata, joten hankin IKH:lta uuden parin rajoittimia. Soveltuvuusluettelo ei tunne 305:ttä, mutta mitat täsmäävät.

Saatuani molemmat puolet asennettua saatoin todeta, että on mukava, kun työkone ei enää niin pahasti heittelehdi traktorin perässä.

Oikean puolen rajoittimen tapissa on -tässä traktorissa- jo tutuksi tullut rautanaula sokkana.
Tapissa on selvää kulumaa, valmistan uuden 20mm umpiteräksestä, koska en ollut varannut kaupasta osaa
Valmistapantaa mallina käyttäen valmistin toisen samanlaisen
Tämä puoli kunnossa

M20 osakierrepultista uusi nivel

Vasen rungon puoleinen kiinnitystappi on myös huonossa kunnossa

Vasen kiinnityspanta on hieman epäkesko, vaatii oikomishoitoa
Vasemmalle puolelle molemmat pannat, maalia päälle 
Akseliin tulevan kiinnityskappaleen reikä on kulunut  
Milwaukeen akkukäyttöisellä vingulla reikä on helppo hoonata isommaksi 25mm holkkia varten, alun perin reikä on 20mm
Uusi reikä
Soviteholkki 25/2mm putkesta
Holkki sovitetaan paikoilleen 


Uusi etupään kiinnitystappi. En luota rengassokkaan, joten teen 4mm reiän saksisokalle.

Uusi paikoillaan
Neliötangon etupäässä on kuulanivel ja vetovarren päässä oleva haarukka on kiinni kierteellä. kun kierteen jättää sopivasti löysälle, etä rajoitin ala kanittaa vetovarren liikkeestä
Tämä kuulapää on jo aiemmin vaihdettu, ei ole auttanut rasvaaminenkaan väljyyteen -tai ehkä sen puute on syy
Vanhat rajoittimet

7. tammikuuta 2022

Twitteristä lainattu 7.1.2022

Olisi tiirannut edes pornoa, kuten kaikki normaalit miehet tekevät...




 

Lysmyisen kilven kohtalo

Ka, miitteepä se savolaenen tuumovvaa nuin lysmysestä valametin rekisterkilivestä? - Pittee se kae uuteen vaehtoo.


26. joulukuuta 2021

25. joulukuuta 2021

Valmet 305 takalasin valmistus polykarbonaatista 25.11.2021

Marraskuussa hankkimani Valmet 305:n takalasi vaati korjausta/uusimista.
Lasi on ilmeisesti auki ollessaan asettu johonkin esteeseen ja lasi on hajonnut. Myös kehys on saanut osumaa. 

Hieman arvoitus on, missä vaiheessa tilalle on asennettu 10mm akryyli, vai onko sittenkin metallikehys ajettu mutkalle jälkeenpäin. Akryylilevy on kuitenkin oikeissa mitoissaan, joten sitä on hyvä käyttää mallina. Muutoin akryyli on sopimaton ajoneuvolasiksi olemattoman naarmuuntumisen keston ja uv-suojan takia. Tämä ruutu on pimeällä jokseenkin läpinäkymätön.

Edelliseen, 502:een valmistin yksiosaisen takalasin hieman isomman projektin kautta, linkki.
Kovapintaisesta polykarbonaatista ajoneuvolasina oli siksi erittäin hyvä kokemus: yli vuoden käytön jälkeen mitään naarmuuntumista en havainnut ja lisäksi ruudulla oli se hyvä ominaisuus, että siihen ei talvella tarttunut lumi eikä se huurtunut.
Väitetään, että kovapintainen PC kestää lasinpyyhkijän hankauksen. Vaan eipä sitä tullut enää takaisin laitettua, vaikka se entisessä oli.

Uuteen ostokseen löysin Muovia.com -liikkeestä sopivan kokoisen 6mm pronssinvärisen polykarbonaattilevyn. Hintaa levyllä oli melko tarkkaan 170€ toimituksineen. Mittatilausruutu olisi ollut melko paljon arvokkaampi, joten kävi tuuri.
305:n lasit ovat muutoinkin tummennettua lasia, niin 50% tummennettu PC kävi tarkoitukseen oikein hyvin.

Voin lämpimästi suositella ko. liikkeen palveluita. 

Lasin yläreunassa on lasiin pultatut saranat, jotka kiinnittyvät saranatapein hytin takaseinään. Kehyksessä on kaksi 150Nm kaasujousta, toinen puuttuu kokonaan. Uusi löytyy IKH:n Joensuun liikkeen hyllystä. Heillä on hyvä valikoima traktoreitten osia.

Lasin lukitusvipu oli myös kadonnut, mutta totesin, että sitä ei välttämättä tarvita, koska 2x150Nm kaasujousi painaa lasin melko tiukkaan tiivistettä vasten. Jousen voima on mitoitettu huomattavasti raskaampaa lasia varten, tähän riittäisi hennompikin.

Kaikenkaikkiaan, olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen!

Oikomishoitoa tiedossa
Ruutu toimitettuna
Kehys on kiinni lasissa kuudella M8 -ruuvilla, jotka kiinnitetään ulkoapäin, kehyksessä on kierteet. Lasissa on 13mm läpivienti kullekin ruuville. Oikominen on sikäli suoraviivainen toimenpide, kun jokainen kiinnityspiste pitää saada samalle tasalle ja se on tasaisella pöydällä hyvä toteuttaa
Lukituskahvan ruuvi on poikki ja kehyksessä reikä, jonka hitsaan umpeen. Muutoin oikominen on helppoa, koska putki on melko uhutseinäistä ja taipuu helposti. Tuohon torniin teen uuden kierteen 8mm ruuvia varten
Akryylilasi leikkaus- ja sovitusmallina
Oikomaton kehys hiottu puhtaaksi 
Yläpään kiinnityksessä on outo reikä, jossa on irrallinen mutteri. Hitsaan mutterin kiinni ja reiän umpeen
Neitseellinen levy suojakelmuineen
Kehys on nyt oiottu ja pintaan suihkittu hieman mattamustaa
Piirrän vanhaa lasia apuna käyttäen leikkausviivat
Leikata voi monella tavalla. Jos on vakaa käsi, pistosaha ja hieno metalliterä on hyvä väline
Leikkaus onnistui, potilas selvisi
Agcolta hain melko arvokkaat läpivientikumit. Puolustukseksen voin lohduttautua sillä, että nuo kestävät traktorin eliniän ja ovat juuri sopivat käyttöönsä
13mm reikä porattu
Kiinnitysruuvit ja aluslaatat maalauksessa
Saranat ja saranatapit maalauksessa
Kehys ja saranat valmiina asennettavaksi 
Asennuksen jälkeen. Hieno tunne saada repiä suojakelmut pois