13. kesäkuuta 2020

Leviää hommat käsiin -Valmetin lattian irrotus

Yriton säästää itseni lattian irrottamiselta, mutta totesin kytkin- ja jarrupolkimien kumien vaativan uusintaa, joten irrotin sen lattian kuitenkin. poistin lattiasta isommat ruosteeta ja vedin pintaan molemmin puolin happopohjamaalin.

Äänieristeeksi -lähinnä värinöitä vaimentamaan- levitin aluksi vain pohjan puolelle siveltävää bitumia, josta on omakohtaisia, hyviä kokemuksia autopuolelta.

Pitihän se ohjaamon ylälattiakin sitten avata ja katsoa, mitä sille tekisi. Läpivientikumit on ainakin uusissa ja aluevaihatjan palje.

Tulityökorttia ulkoiluttamassa

11. kesäkuuta 2020

502 ruostekorjailua #2

Muutaman päivän fosforihapossa muhittuaan alkoi ruoste lähteä kaapimalla hienona jauhona pois.

7. kesäkuuta 2020

502 ruostekorjailua

Valmetin verhoiluun on käytetty vaahtomuovipohjaista äänieriste/verhoiluhuopaa. Tämä oli imenyt kosteutta mm. oviin.
Myös hytin lattia kaipaa korjausta, mm molemmat kulmapalat lattian takaosasta pitää korjata. Kulmapalan ja lattian välisestä raosta pääsee vesi sisälle.
Revin kaikki eristehuovat pois hytin seinistä ja ovista, tarkoitus on korvata ne bitumilevyllä ja verhoiluhuovalla.
Ruostekohdat käsittelen fosforihapolla.


Ruostekorjaus epoksilla ja alumiinilla
Hytin lattia sivelty fosforihapolla. Parissa päivässä pitäisi ruosteen olla hieman toisessa olomuodossa.

5. kesäkuuta 2020

502 Katon fiksausta. Ei tullut ylioppilasta tähän taloon

Lasikuidusta valmistettu katto kaipasi hieman korjausta. Hytin yläreunoissa oli myös ruostetta, joka piti poistaa ja maalata yläosa uudelleen.

Kattoon oli tehty reikiä mm. kaiuttimille ja työvalotkin oli asennettu suoraan lasikuituun kiinni. Tiiviste oli rispaantunut ja valojen telineen reiästä tiputteli vettä ohjaamoon.

Poistin kaiken ylimääräisen roippeen katosta ja paikkasin reiät lasikuituhartsilla.

Katon kiinnitystappien tiivistekumi oli rikki, joten irrotin tapit ja laitoin uuden kumitiivisteen.
Tapit olivat ruostuneet tosi tiukkaan kiinni. Puhdistin ruosteet ja takaisin asennuksessa käytin kotelonsuoja-ainetta tapin kierteissä -hidastaa ainakin hieman korroosiota. 

Hioin lasikuidun maalausta varten epäkeskohiomakoneella, suihkuttelin pintaan muoviprimerin ja maalasin Valmetin vanhalla ruskealla, Normadur HS65.

Ihan siinä hilkulla vuosimalli on, etteikö katto ja vanteet olisi jo tehtaalta valkoiset. Päätin kuitenkin jättää katton alkuperäisen väriseksi



23. toukokuuta 2020

Karjapuskurin korjausta

Etuakselia suojaava karjapuskuri on ottanut ilmeisesti metsäajossa (sekin) siipeensä. Tuon voisi vielä oikaista, mutta pääty on hieman litistynyt, joten uusin koko putken. Ihan noin järeää putkea en Joensuun Ykkösteräkseltä onnistunut löytämään, mutta ei ole tarkoitus metsään tuolla mennäkään, joten vähempi riittää. Edellinen oli myös ulkohalkaisijaltaan standardi 76mm.

Isolla rälläkällä pätkin palaset pois, jätän runoon tulevat palkit paikoilleen. Pahvi suojaa keulaa kipinöiltä.
Pätkäisen putken 140 cm mittaan ja hitsaan paikoilleen. 3mm plootusta leikkelen päätyyn tulpat ja hitsaan paikoilleen. Hion epäkeskolla pinnan karkeaksi.
Pohjamaalina Motonetin ihan laatukama, 2k akryylipohjamaali, joka kuivuu todella nopeasti
Pintaan Valmetin vanha ruuskea, Normadur HS65 uretaaniepoksi

15. toukokuuta 2020

Rekisterikilven telineen valmistus

Tämän traktorin rekisterikilpi pyörii jossakin tuulilasin ja kojetaulun välissä. On kait saanut tämäkin metsähommissa siipeensä, on aika kärsineen näköinen.
Tilaan A-Katsatukselta uuden hintaan 6,5€. Saa luvan kestää seuraavat 40 vuotta.

Telinettä ei ole, joten se pitää valmistaa. Vanhoissa kilvissä on neljä soikeaa reikää ylhäällä ja alhaalla. Uudessa autojen tapaan vain kaksi molemmilla sivuilla.

2mm alumiinipelti on passelia tähän tarkoitukseen, onhan kilpikin alumiinia, joten galvaanista paria ei synny.

Mitoituksen jälkee taivutan telineen muotoonsa. Teen monitoimikoneella viillot valmiiksi, niin on helpompi taivuttaa viilapenkissä laudankappaleiden välissä terävämmät kulmat.

Kiinnitysruuveja varten porataan reiät. Jotta teline pysyy varmasti kiinni, on kehdossa paikat m10 pulteille. Kilpi kiinnitetään telineeseen M5 muoviruuvilla ja mutterilla.


502 Bergiuksen viikatteen korjaus

Valmet 502 "astinlauta" on saanut nimensä suunnittelijansa Bergiuksen mukaan. Rakenne on herkkä ottamaan osumaa esim. metsäajossa, kuten tässäkin mallissa on käynyt, molemmin puolin. 
Kanki on taipunut sekä ylös että sisään, mikä tekee ohjaamoon astumisen perin hankalaksi. Kokeilin pitkällä parrullataivuttaa viikatetta takaisin paikoilleen, mutta joustoa oli liikaa. Ehkä taljalla olisi saanut jonkinlaisen taivutuksen sivulle, mutta samalla olisi pitänyt taivuttaa alas.

Päätän rälläköidä rakenteen auki ja hitsata sovittamalla oikeaan paikkaan. Viikate on kiinni kehdossa kahdella M16 pultilla. Hallkitunkki on hyvä apu passatessa systeemiä paikoilleen.
Saumaa saa avata tosi reilusti, kuitenkin niin, että rakenteessa on hiukan pitopintaa sovitusta varten ja välillä pitää käydä sovittamassa.
Avosaumaan pitää lisätä terästä täytteeksi. Lopulta paikka löytyy ja sauman voi hitsata isolla virralla lopullisesti kiinni.
Kun viikate on oikealla kohdalla, on ohjaamoon kapuaminen huomattavan helppoa.

Ruska maali ei sattunut ihan sävyyn, se on tarkoitus maalata Valmetin omalla värillä muitten maalaushommien yhteydessä.