12. lokakuuta 2020

Hitaan ajoneuvon kolmio ja tulensammutin

Hitaan ajoveuvon kolmio ei enää mahtunut aikaisempaan sijaintipaikkaansa, koska takalasi aukeaa nyt ulospäin. Entinen oli sen verran heikossa hapessa, että vaihdoin vähemmän käytetyn ja nikkaroin uuden telineen.

Jauhesammuttimelle löytyi paikka lokasuojan päältä. Tosiasiahan on se, että 2kg sammutin ei oikein riitä mihinkään, mutta on se tyhjää parempi. Pakussanikin on 6kg sammutin.

Tästä sammuttimesta on myös leima mennyt vanhaksi aikoja sitten, joten pitäisi ehkä hankkia uusi.

Edit: nyt muistin, että kolmiolle on kiinnityshahlo jossain, olisi hyvä saada se irrotettavaksi, kun ajelee metsätietä.



11. lokakuuta 2020

502 soitinasennus jatkuu

 Soitinasennusta hieman aloittelin aiemmassa postauksessa.
Nyt, kun takalasi avautuu ulospäin, voi lasin eteen toteuttaa kaiutinkotelon, johon voi asentaa 165mm kaiuttimet. Kotelon pulttaan hytin suvu- ja takapalkkiin.
Radion halusin kuljettajan etupuolelle, jotta sitä olisi helpompi säädellä/käsitellä.



Koivuvaneri homehtuu herkästi, käsittelen suojaksi Valtti -pohjusteella
Sprayliima
Verhoiltu
Kotelon vaimennukseen polyesterivanua, tähän tulee päälle vielä tiivis kansi
Piuhaviidakko, haluan radion ISO-liitinten pysyvän ehjänä, siksi valtava määrä piuhaa sidottavaksi
Radiokotelon runko

Vasemmalla 10mm putki, joka piti hitsata kaiutinjohtoja varten, kun hytin runkopalkit ovat umpinaisia, niin niitä ei voi käyttää.

502 sivuikkunan sulkimen korjaus

Sivuikkunan suljin, mallia myöhäisempi oli hieman arvoituksellinen: kahva on ikäänkuin poltettu jollakin ja saranamekanismista puuttuu yksi osa kokonaan. Toimiihan se noinkin, mutta ruma se ainakin on.

Mallin mukaan työstän identtisen kappaleen, jossa on reiät molemmissa päissä.
Lisäksi kappaleessa on pieni taitos, jonka toteutan katjkaisemalla ja hitsaamalla hieman sivuun.

Kahvan kiinnityksessä on joku insinööri toteuttanut itseään, sillä se on pyrimisen estämiseksi lukittu putkisokalla. Kahva on muutoin kuin paksuseinäinen putki, jonka läpi kulkee 8mm rautatanko, jonka toinen pää on kiinteä ja oikeassa päässä pidempi tanko, jossa M8 -mutteri kiinteänä.
En ihan sisäistä mekanismia, joten sovellan. Putkisokka jää pois ja oikeanpuoleisen M8 tangon mutterin korvaan nylonmutterilla.

Ikkunaan tulevat kiinnitysruuvit ovat ruostuneet, korvaan ne M8 osakierrepultilla ja nylonmuttereilla.
Ohennan kahvaa niin, että 2.4mm seinämällä varustettu PN16 25mm PVC-putki mahtuu päälle.

Ikkunan kehykseen suihkuttelen hieman uutta maalia ja laitan uuden solukumitiivisteen.



Takalasin viimeistely

 Kesällä valmistamani yksiosainen takalasi ei ollut vielä ihan valmiss, apparin istuimen ja lasin väliin jä noin 8cm rako, koska alunperin lasi on sisäpuolella, nyt ulkopuolella hyttiä.

Varastosta löytyi ovikatyoksen tippalistaksi tarkoitettu alumiiniprofiili, jossa oli sopiva kaarevuus ja hahlo valmiina. Lyhensin sopivaan mittaan ja liimasin/niittasin 3 mm polykarbonaattisoiron listaan kiinni. 

Profiili sopi kuin valettu lasin kehykseen ja niittasin sen kiinni. Polykarbonaatin reunaan olisi löytynyt kuminen u-nauha, mutta tässä vaiheessa katsoin sen tarpeettomaksi.

1. lokakuuta 2020

Ovitiiviste

Oven ruostevauriot korjasin kesällä ja verhoilin oven sisäpuolen uudelleen. Tiivisteenä oli aikaisemminkin tuollainen pellin reunaan kiinnitettävä malli.
Myös lukkolaitteet uusin , jotta oven saa tiiviisti suljettua ja kiinteäksi hitsatut vastakappaleet muokkasin säädettäviksi.



 

26. syyskuuta 2020

Puuseppää aina tarvitaan

Kaiutinkotelo alkaa saada muotoja. 
Koivuvaneri on syytä käsitellä homeenestoaineella, koska traktorin hytti on joskus hieman kostea.

Se hyöty tuosta yksiosaisesta takalasista on, että kuljettajan taakse katoonn jää nyt vapaa tila, jota voi hyödyntää  kaiutinasennukseen. 

Tilaa ei kuitenkaan ole liikaa, koska kääntyvälle apparin penkille pitää jäädä tilaa. 

Takana työvaloille nikkaroin uudet telineet. Minulle tullessa ne oli pultattu lasikuituisen katon läpi, eikä se ole oikein järkevä ratkaisu.

Kovin tehokkathan nuo eivät ole, mutta laempana on kolmas, alkuperäinen ja aina nuo voi vaihtaa tehokkaampaan nyt kun johdotus on valmiina.

24. syyskuuta 2020

Sähköjen parantelua, valoja ja soitinasennusta

Hieman epämääräiset sähköasennukset revin jo kesällä irti, joten paljon pitää tehdä uusiksi. Tähän on mm. asennettu katonrajaan molemmille puolille esteen ja taakse työvalot ja niillehän ei pikkukakkosessa edes ole valmista johdotusta. 

Asiaa ei helpota se, että vaikka hytin runko on neliöpalkkia ja johdot mahtuisivat kulkemaan palkin sisällä, palkkien päätyjä ei ole jätetty auki, joten johtojen pujottelu palkin sisällä ei onnistu. 

Radion paikkahan tässä mallissa on natiivisti takasivuikkunan yläpuolella, mutta haluan sen sijoituspaikaksi lasinpyyhkijän vasemman puolen palkin, jossa se on paremmin näkökentässä. Johdot pitää vetää uusiksi, mutta koska etutyövalot tarvitsevat uuden johdotuksen, menee radion kaksi virtajohtoa nätisti pystytolpassa, samassa nipussa.