Valmet -miehellä ei ole merkkikohtaista lipalakkia, joten on turvauduttava vieraan merkin tuotteeseen. Tuo on tosin hyvä lippis, sillä kuvun sisällä on iskusuoja, joka varjelee kalloa kevyiltä iskuilta.
24. lokakuuta 2020
Haukutaan Valmettia (puhutaan koiraa)
Neiti Rhean piti haukkua Valmetti (taitaa muutenkin olla Suomen haukutuin traktorimerkki). Kun sitten otin kyytiin apparin penkille, ei olisi halunnut millään pois.
565:ssa haukuttiin öljypohja, joka tuppasi vanhemmiten hieman stigmoimaan.
Haistaahan ne koirat huumeita, rahaa tai vaikka syövänkin.
Labels:
502,
appari,
apparin penkki,
apukuski,
ardiente reaccion quimica,
pikkukakkonen,
Rhea,
Valmet,
valmet
502,
valmet
apumiehen istuin
Location:
Joensuu, Finland
19. lokakuuta 2020
Kytkentäkolmio ja lumiketjut
Kytkentälaite vetokuulalla on hankittu joskus vuosia sitten. Viime kesänä määalasin sen uudelleen.
Totesin kuitenkin taas, että kuulan geometria ei toimi, vaan kaltevassa asennossa kuula jää vetokitaan jumiin. Koska traktorissa on hydraulinen työntövarsi, sillä saisi passattua vetokolmion vaateriin.
Totesin kuitenkin taas, että kuulan geometria ei toimi, vaan kaltevassa asennossa kuula jää vetokitaan jumiin. Koska traktorissa on hydraulinen työntövarsi, sillä saisi passattua vetokolmion vaateriin.
Nillaroin tähän kulmaraudasta kolmion. Toimii.
Samalla tuli asennettua hurjan järeät Ovakon lumiketjut alle.
Päitten yhdistämisessä oli hommaa, sillä raskasta kettinkiä on hieman vaikea kiristää.
Päitten yhdistämisessä oli hommaa, sillä raskasta kettinkiä on hieman vaikea kiristää.
Pitää vielä vankkia muutama uusi sakkeli, että saa kunnolla kiinni.
17. lokakuuta 2020
Uusi ohjauspyörä pikkukakkoseen (Valmet 502)
Valmetin ohjauspyörä oli hieman heikossa kunnossa ja se on aivan turhan kookas hydrostaattisella tehostuksella varustettuun ohjaukseen. Iso ratti vie turhaan tilaa ohjaamosta ja lisäksi omasta mielestäni pakollinen, jälkiasennettu urakkanuppi tarttuu vaatteisiin kulkiessa sisään ja ulos.
Hakiessani vaihtoehtoja , silmiin osui Hydrauliikkapumppu.fi:n markkinoima italialainen (onko muunkinmaalaisia ohjauspyöriä olemassa?) trukin ohjauspyörä, jossa on integroitu urakkanuppi ja kooltaankin se vaikutti sopivalta.
Kiinnitys oli arvoitus, tuotetiedoissa on mainittu sen olevan kartio 1:20 (∅22,3 -24,5 mm), kiilaura 5 mm. Sen arvasin, että suoraan ei tuohon Valmetin omintakeiseen ohjauspylvääseen käy mikään tarvike.
Kiinnitys oli arvoitus, tuotetiedoissa on mainittu sen olevan kartio 1:20 (∅22,3 -24,5 mm), kiilaura 5 mm. Sen arvasin, että suoraan ei tuohon Valmetin omintakeiseen ohjauspylvääseen käy mikään tarvike.
Tilaus vetämään ja tuote saapui postiin nopeasti.
Sovitteen miettimisessä menee muutama tovi. Teen ehkä liian hyvää (lue:isotöistä), koska ohjauspyörä kirristetöään paikoilleen mutterilla ja sovitteen ei tarvitse olla niin tarkka.
Oma ratti avataan 24mm hylsyllä. Se ei ole tiukassa, koska kartio on suora ja mutteri pitää sen vain paikoillaan. Rattiakselin halkaisija on 20mm, sivuilla on viisteet. |
Uusi ohjauspyörä on uretaanin tapaista muovivalua ja hyvin tukevan oloinen |
Kartio alta |
Tästä veistelemään sovitetta, 25mm putki 2 mm seinämällä |
Tässä ollaan jo lähellä |
Kokovertailu |
12. lokakuuta 2020
Hitaan ajoneuvon kolmio ja tulensammutin
Hitaan ajoveuvon kolmio ei enää mahtunut aikaisempaan sijaintipaikkaansa, koska takalasi aukeaa nyt ulospäin. Entinen oli sen verran heikossa hapessa, että vaihdoin vähemmän käytetyn ja nikkaroin uuden telineen.
Jauhesammuttimelle löytyi paikka lokasuojan päältä. Tosiasiahan on se, että 2kg sammutin ei oikein riitä mihinkään, mutta on se tyhjää parempi. Pakussanikin on 6kg sammutin.
Tästä sammuttimesta on myös leima mennyt vanhaksi aikoja sitten, joten pitäisi ehkä hankkia uusi.
Edit: nyt muistin, että kolmiolle on kiinnityshahlo jossain, olisi hyvä saada se irrotettavaksi, kun ajelee metsätietä.
Jauhesammuttimelle löytyi paikka lokasuojan päältä. Tosiasiahan on se, että 2kg sammutin ei oikein riitä mihinkään, mutta on se tyhjää parempi. Pakussanikin on 6kg sammutin.
Tästä sammuttimesta on myös leima mennyt vanhaksi aikoja sitten, joten pitäisi ehkä hankkia uusi.
Edit: nyt muistin, että kolmiolle on kiinnityshahlo jossain, olisi hyvä saada se irrotettavaksi, kun ajelee metsätietä.
11. lokakuuta 2020
502 soitinasennus jatkuu
Soitinasennusta hieman aloittelin aiemmassa postauksessa.
Nyt, kun takalasi avautuu ulospäin, voi lasin eteen toteuttaa kaiutinkotelon, johon voi asentaa 165mm kaiuttimet. Kotelon pulttaan hytin suvu- ja takapalkkiin.
Radion halusin kuljettajan etupuolelle, jotta sitä olisi helpompi säädellä/käsitellä.
Labels:
502,
antenni,
bluetooth,
kaiutin,
kaiutinkotelo,
kattokaiutin,
pikkukakkonen,
Pioneer,
radio,
radioasennus,
Valmet,
valmet 502
Location:
Joensuu, Finland
502 sivuikkunan sulkimen korjaus
Sivuikkunan suljin, mallia myöhäisempi oli hieman arvoituksellinen: kahva on ikäänkuin poltettu jollakin ja saranamekanismista puuttuu yksi osa kokonaan. Toimiihan se noinkin, mutta ruma se ainakin on.
Mallin mukaan työstän identtisen kappaleen, jossa on reiät molemmissa päissä.
Lisäksi kappaleessa on pieni taitos, jonka toteutan katjkaisemalla ja hitsaamalla hieman sivuun.
Kahvan kiinnityksessä on joku insinööri toteuttanut itseään, sillä se on pyrimisen estämiseksi lukittu putkisokalla. Kahva on muutoin kuin paksuseinäinen putki, jonka läpi kulkee 8mm rautatanko, jonka toinen pää on kiinteä ja oikeassa päässä pidempi tanko, jossa M8 -mutteri kiinteänä.
En ihan sisäistä mekanismia, joten sovellan. Putkisokka jää pois ja oikeanpuoleisen M8 tangon mutterin korvaan nylonmutterilla.
Ikkunaan tulevat kiinnitysruuvit ovat ruostuneet, korvaan ne M8 osakierrepultilla ja nylonmuttereilla.
Ohennan kahvaa niin, että 2.4mm seinämällä varustettu PN16 25mm PVC-putki mahtuu päälle.
Ikkunan kehykseen suihkuttelen hieman uutta maalia ja laitan uuden solukumitiivisteen.
Ohennan kahvaa niin, että 2.4mm seinämällä varustettu PN16 25mm PVC-putki mahtuu päälle.
Ikkunan kehykseen suihkuttelen hieman uutta maalia ja laitan uuden solukumitiivisteen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)